onsdag 31 augusti 2016

28-30/8
Jag glömde ju att berätta hur det hade gått med det nyrenoverade ankarspelet, första ankringen gick bra verka fungera fint, andra ankringen i Kalamos, här tycker jag ankarspelet verkar vara starkare nu, men kan ju bero på att den gamla växellådan var sliten, så så långt allt bra
Söndag. Hade bestämt mig för att gå till Kalamos och Port Leone, där den övergivna byn ligger, som nu inte är lika övergiven, då någon verka ha börjat renovera vissa av husen. Väl där la jag till vid bryggan, hade ju provat det innan, men nu var det fullt av getingar över allt här och efter att ha suttit och vifta bort dem i en kvart gav jag upp och lämna. Jag gick nu i stället till staden Kalamos, här fäller man ankaret och backar till kajen. När jag kom dit så hade vinden tilltaget och jag hade en sidovind när jag skulle fälla ankaret och backa in, många saker samtidigt, men jag placera båten i rätt läge, fällde ankaret och la i backen på tomgång, där efter att styra och fälla ut mera kätting och hålla rätt kurs mot kajen med bogpropeller och ratten, väl vid kaj tog George emot akter tamparna, vågar inte hoppa i land själva, tänk om båten driver ut. George är mannen som har restaurangen här och han tar emot alla båtar och hjälper de till rätt plats och säger till folk vad dom skall göra för att komma rätt.
Måndag. Stannar en dag till kommer och går båtar hela tiden så träffar nytt folk varje dag, många hyrbåtar här. Det ges två föreställningar om dagen här också, så jag har fullt upp med det. Nu undrar ni kanske vad för föreställningar, jo, på förmiddagen när alla skall lämna så är det en massa korsade ankare i hamnen då alla inte har koll på var man droppar ankaret, så här utspelar sig då olika scener när folk skall börja plocka upp sina ankare och fastnar i andras kättingar. På eftermiddagen/kvällen så ges andra föreställningen när alla båtarna börjar komma in, en del erfarna kaptener och en del oerfarna, som sagt många hyrbåtar. George försöker hjälpa alla med var de skall parkera vad de skall gör, vilket håll dom skall vrida på ratten mm, men alla lyssnar inte och vissa tycker inte dom behöver vänta utan börja själva leta plats och fälla ankare kors och tvärs, en del misslyckas och börjar då köra full speed fram och back med ankaret nere, ännu mera kaos, som toppen på moset så kommer vinden vid 2-3 tiden och slutar vid 6 tiden, sedan vänder den 180 grader och tilltar igen till ca 9 tiden då den dör ut, men alla kommer till en plats för eller senare här, så, tack vare George fungerar det.
Tisdag. Ville stanna kvar och se några föreställningar till, kan lika bra stanna här som någon annan stans, orkar inte segla långa sträckor nu på ett tag, så planen är att bara stanna i dessa trakter till slutet på veckan, då är tanken att jag skall vara uppe i Preveza.

På kvällen var jag ute och käka med grannbåten, ett par från Irland, där han varit sjuk det sista året och kan inte göra så mycket på båten, så hon sköter det mesta på båten, hon är kaptenen, däcksmatrosen, kocken, ja allt, så man kan säga att hon också är ensamseglare.

El inkopplingarna till båtarna i hamnen i Spartochori, inkopplade i lyktstolpen.

Här ligger jag vid kajen i Spartochori.

Här kan man se förtöjningslinan på botten, den fiskar man upp och gör fast i aktern.

Staden Kalamos.

George tar emot en ny båt och digererar han.

Här droppar båtarna in efterhand på eftermiddagen.

Georges restaurang.

Här börjar nu hamnen fyllas upp och solen har precis gått ner bakom berget.

Här ligger jag vid kajen, egenhändigt tillbackad.

Här ser man båtarna på andra sidan, dom fäller sitt ankare på denna sidan och vi här fäller det på andra sidan, så ni kan förstå risken med korsade ankare.

Några väljer att ankra utanför hamnen.

Dagens fisk, grillad på Georges restaurang.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar