söndag 28 augusti 2016

25-27/8
Torsdag. Efter att betalt hamnavgiften och handlat det sista var det dags för avfärd, hade dock ett litet problem, en av förtöjningslinorna låg under båten, jag vill bara dar mig sakta ut, men killarna som sköter det ville dyka och se så den inte satt fast någonstans. Dessa linor är förtöjda i botten och i bryggan och skall normalt sjunka till botten och när man kommer in så plockar man upp den och förtöjer den i fören, så håller den ut båten från bryggan.
Jag skulle vänta 30 minuter sedan skulle dom fixa det, tyvärr så blev de 30 minuterna 2 timmar, kom en massa annat i mellan för dom. Men jag snacka lite med båtgrannarna och en kille från Norge som var ner 2 veckor och hjälpte till på marinan, han var målvaktstränare i ett norskt ishockeylag.
Väl i väg så hade vi bestämt att ankra i Meganisi och viken Abelike, när jag kom dit hade Michele ankrat i viken, jag lyckades hitta en plats längst in. Lite bad på eftermiddagen, jag simma även bort till Micheles båt och drack en öl med dom. Jag hade bestämt mig för att käka själva i min båt i kväll, Michele hade ju nu två gäster i sin båt och jag behövde ju inte hänga där hela tiden, blev också rätt mycket bara italienska, så.
Fredag. Michele skulle in till Nydri på eftermiddagen och hämta upp en till som skulle segla med på hans båt, så vi bestämde att jag går till Spartochori, för det är nära Nydri och ser om jag kan få två platser, detta lyckades jag med efter lite övertalande och lovade att vi kommer till restaurangen ett helt gäng i kväll. Senare på eftermiddagen så skickar Michele ett meddelande att dom har ändrat sina planer och skall nu gå till Kastos och jag var välkommen med. Ja tackade dock nej till det, hade inge lust att flytta mig, hade en bra plats, varför gå sent till ett annat ställe för en dålig plats, är ju även fredag och då är många ute över helgen, så nej, jag stannade.

Lördag. När jag vaknade i dag bestämde jag mig för att stanna kvar här och gå upp en runda upp till byn på toppen. En fantastisk utsikt där upp, små gränder i byn och så fanns en det en  liten restaurang med utsikt över bukten, där fick det bli en öl. I morgon seglar jag vidare, har bara inte bestämt var ännu.

Reparation av dingen.

Lugn segeldag i ca 2 knops fart.

Utsikt från byn Spartochori.

Här ner ligger jag vid kajen.

Kyrkan i Spartochori.

Fanns många sådana här små gränder i byn.

På vägen tillbaka hitta jag denna skylten.

Så där fick det bli en öl.

Här är restaurangen man förväntas gå på där jag ligger just nu.

Så här ser den ut nerifrån, man måste gå igenom restaurangen för att komma till stranden eller båten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar