lördag 6 augusti 2016

3-6/8
Onsdag, i dag var planen att jag skulle gå till Galaxidhi, men på vägen dit så tänkte jag att det var ett tag sedan jag ankra nu, så det får bli en liten ankarevik i stället, hade titta på en när jag passera här sist, så den fick det bli nu Örmos Anemokambi, en liten vik som ligger på fastland sidan, när jag kom fanns där inga andra båtar, egen ankarevik tänkte jag, men tyvärr, några timmar senare dök det upp en segelbåt till. Hade 32 grader i båten på natten, man blir helt varm och svettig, man till och med säga att man känner sig så varm så man undrar om man inte kanske till och med påverkar den globala uppvärmningen.tur att man kan bada och kyla av sig.
Torsdag, frukost och sedan i väg ville komma till ön Trizonia i tid så jag var säker på att få en plats i hamnen. Det är ganska exakt två månader sedan jag var här sist då på väg öster ut.
Många har denna hamn som ett stopp på sin väg väster eller öster ut. Så här kommer och går båtar hela tiden.  Jag gillar detta stället en liten lugn oas, med några få hus ett litet hotell och några restauranger, ett ställe där människor kommer och går men ändå lugnt och man ligger gratis vid kajerna, det är väl därför här finns alla möjliga båtar och människor, finns de som bara bor här på båtarna, vissa vinterförvara båtarna här i vattnet, några lämnar dom här för att åka hem några veckor och vissa båtar är bara övergivna.
Fredag och lördag.
Nu när jag ligger vid sidan om den sjunkna båten så tänkte jag att jag måste ju snorklat kring den, är en stor träskuta, som mest trolig har legat förtöjd vid kajen, men när den börja sjunka har man kapat förtöjningarna vilket gjort att den har kasat ut några meter från kajen innan den har lagt sig på sidan på botten, segel, radar, soltak, allt finns kvar på den där nere, det enda som någon har tagit är maststegen i masterna, men bara dom som är ovanför vattenytan, dom under sitter kvar.
Var även borta och titta på och i den stora katamaranen som ligger vid yttre piren, skulle tro att den 55-60 fot, den är till salu säger dom här, ägaren dog för några år sedan och båten har legat här sedan dess, renoveringsobjekt, ena motorn står hälften under vatten, inredningen är inte av bästa kvalité och i själva salongen såg det ut som ett bombnedslag, de jag har pratat med här gissar allt från 2-3 000 euro till 18 000 euro, skulle man kunna köpa den för.

Kan ju även säga det att här har temperaturen på natten varit lite lägre här bara 25-26 grader, man får nästan börja använda täcke.

Fyrhus.

Ankareviken Örmos Anemokambi.

Här ser man lite bättre viken, ligger ett hotell längs in, var det enda som fanns där.

Fin vind ner till Trizonia.

Blev omkörd av denna på vägen dit. undrar alltid vem det är som har en sådan båt.

Här inne ligger ön Trizonia.

Kajen där jag ligger vid sidan om den sjunkna båten.

Katamaranen som är till salu, om någon är intresserad.
Vy över hamnen och där man även ser Daphne.


Byn ligger mera mot fastlandet, det är det man ser bakom.

Liten idyll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar