onsdag 24 augusti 2016

19-21/8
Fredag. I dag gick vi först till ön Formikoula som är en pytteliten ö, här stanna vi en halvtimme för bad, enligt Michele kan man ibland se småhajar här, vi såg dock ingen.
När det var färdig badat satte vi kurs mot Meganisi och viken Spartochori, här finns fasta förtöjningar vid kajen, så vi behövde inte använda ankaret, men då det var ganska grunt inne vid kajen fick vi gå in med fören först, kändes nästan lite ovant, jag har vant mig vid att backa in.
Mannen som tog emot oss och anvisa platsen, bara peka bort längs kajen när han var färdig och sa att där är restaurangen, vilket var då sak samma som att det var där som vi förväntades äta i kväll.  På kvällen bestämde vi oss för att först ta en drink på stranden och då passera vi genom restaurangen och där stod mannen igen och ville ge oss ett bord, men när vi bara passera blev han nästan lite förargad, men jag sa att vi kommer tillbaka, så då var det lugnt.
När vi samlas allihop så kommer alltid mat upp som diskussion, vilket tror jag är lite typiskt italienskt, man diskutera vad som har ätits vad som skall ätas, olika råvaror, olika sätt att tillaga maten på mm. Tror inte det var ett enda tillfälle under veckan som det inte diskuterades när alla var samlade.
Lördag.  I dag är sista dagen för gänget, dom tar nattbåten hem till Italien i kväll.
Dagen starta som vanligt med frukost, där efter gick vi till Skorpios, Onassis gamla ö, här stanna vi ett kort stopp för ett bad. Där efter gick vi in till Nidri, jag hade bokat två platser på bryggan där, fortfarande högsäsong så bokar man inte är risken stor att man inte får någon plats.
Väl i hamn så skulle allt packas ihop och gänget skulle ordna med transport till färjan.
Vid femtiden sa vi hej då till varandra och nu var det bara jag och Michele kvar.
Har varit en mycket trevlig vecka med trevligt folk ombord, många diskussioner, god mat, har fått lite nya tips om italiensk matlagning och rätter, fick även en list på vad jag borde handla med hem till Sverige och jag har fått 7 nya vänner, vad mer kan man önska sig.  
Arrivederci. Alla prossima 

Söndag. I dag plocka jag av ankarespelet och dela det, det visade sig att alla kuggarna i växellådan var bort, helt nerslitna, så i morgon när verkstaden öppnar blir det ett besök där för att se om den går att reparera eller kanske bara köpa en ny växellåda.


Restaurangen på Kalamos.

Ankaret uppe och placerat på fördäck, jag satte el stripps på linan var tionde meter så vi hade koll på hur mycket lina vi hade ute.

Micheles båt med Fabio och Sandra på däck.

Längs kusten på Kalamos.

En gammal vindmölla på Kalamos.

Ön Formikoula, här stanna vi och bada.

Några båtar som har hitta en lite spektakulär ankareplats.

Västra sidan av Meganisi.

Morgon i hamnen i Spartochori.

Här är hela gänget som seglat ihop en veckan.

Ankarspelet avplockat.

Växellådan delad, här kan man se att alla kuggarna på drevet är borta.

Var uppe i den ena av butikerna och leta reservdelar, dom har en hel avdelning med bara begagnade båt delar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar