måndag 22 augusti 2016

13-15/8
Lördag eftermiddag kom hela gänget, vi packa ner väskor, mat, dricka mm i båtarna jag skulle ha 4 personer i min båt och Michele skulle ha tre i sin, ett par och två killar mönstra på min båt och ett par och en tjej mönstra på Micheles båt, gästerna fick ta hytterna och jag tog en av sofforna i salongen. På kvällen gick vi ut och åt allihop, det blev en trevlig liten restaurang i en av gränderna i Lefkas.
Söndag. Efter frukost så kasta vi loss, det visade sig dock att vi stod på grund, så två man fick hoppa av och putta ut båten lite, då vi låg långsides, full back och vi var loss, det två som var i land hoppa på i fören igen när båten var fri.
Vi satte kurs mot Meganisi och var framme strax efter lunch. Nu kom första ankringen, jag hade plockat fram reservankaret och ankarlinan till det, vi kasta i det i fören och släppte ut linan, hade dock inga markeringar på den så jag visste inte exakt hur mycket vi hade ute, men ankaret bet fast i botten, så det fungera. Där efter blev det lunch och senare bad. På kvällen käka vi gemensam middag i Micheles båt. Jag har nu börjat lära känna allihop, de som är på min båt heter Gennaro, Daniele, Enzo och Valentina, på Micheles båt är det Fabio, Sandra och Azzurra.
Måndag. Nu gällde det hur det skulle gå att få upp ankaret igen på ett så smidigt sätt som möjligt, tre man i fören för att dra upp det och jag körde sakta fram till där ankaret var, fungera utmärkt, gick ganska lätt att få upp ankaret igen. Dagens mål var Kastos på vägen dit stannade vi vid en liten vik och badade, här gjorde vi som så att Michele ankrade och jag förtöjde i han, väl framme i Kastos gick jag in i hamnen för att leta plats och vi hade sådan tur att det fanns några få platser kvar vid kajen, dags igen för att droppa ankaret, men nu hade jag satt på en liten bit tamp, så det skulle bli lättare attfiska upp det i båten igen, man måste nämligen ta upp ankaret utanför relingen och lyfta upp det och lägga det på fördäck.

Eftermiddagen blev det en rundtur i byn, det strömmade in båtar i en strid ström hela eftermiddagen, så till kvällen var det ganska fullt över allt, man kan även ankra i hamnen och utanför med lina i land. På kvällen blev först en fördrink vid den gamla vindmöllan med utsikt över bukten, där efter restaurang besök och när vi gick hem på kvällen var det lite spontan musik på kajen, en som spela gitarr och en som spela klarinett, lira lite låtar på önskan.

Middag i Lefkas gränder.

Nu är vi på väg, Micheles båt.

Ankring på Meganisi.

Samma ankringsvik.

En liten kyrka.

Stopp för bad, Michele ankrar och jag förtöjde i hans båt, så bara ett ankare.

Här ser man linan till reservankaret till höger, vit.

Hamnen på Kastos.

Här kan man se att det även börjar fylla upp på utsidan.

Telefonkiosk, finns inte i Sverige längre. 

Gamla vindmöllan, som numera är bar och restaurang.

Kvällsutsikten över bukten.

Med drink.

Här sitter vi hela gänget.

Vårt bor på restaurangen i hamnen fixas till.

Alla italienarna sjöng
allsång denna kväll.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar