tisdag 23 augusti 2016

16-18/8
Tisdag. Vi starta från Kastos vid sjutiden för att gå till Atokos, planen var att stanna där 4-5 timmar för att bada och snorkla och vi ville vara där innan alla andra kom dit, blir fort fullt där när alla kommer på förmiddagen. Vi ankra och tog en lina i land och njöt av det kristallklart vatten i denna underbara lilla vik. Vid tretiden kom vinden och vi bestämde oss då för att gå vidare till Vathy på Ithaki. Där ankra vi först med bara ett ankare och förtöjde ihop båtarna, men efter några timmar så öka vinden och ankaret höll inte och vi börja dragga, upp med ankaret och ankra om, jag körde min båt och då vi satt ihop så följde Micheles båt med, han själva var i land just då, så jag fick fixa med det. När vi hade släppt ut ca 20 m kätting på Micheles båt så släppte även jag i mitt ankare och sedan öka vi kättinglängden till ca 50 meter och jag hade ca 30 m lina ute, men efter ca en halvtimme dragga vi igen, så då bestämde vi oss för att försöka hitta en kajplats, vilket inte var det lättaste nu, klockan hade blivit åtta och det var ganska fullt över allt, men jag lyckades tränga in mig mellan två båtar och nu så greppa ankaret i botten, som tur var.
Michele fick först ingen plats, så han ankra igen, men vid elvatiden så blev där en plats ledig och då gick han in till kaj.
Middag i min båt och sedan en runda på stan.
Onsdag. I dag gick vi till en liten vik som heter Pera Pigada även den på Ithaki, ligger en liten ö precis utanför med en liten kanal mellan där vattnet är kristallklart och man ser botten på 10 meter som det vore 2 meter djupt. Vi ankra i kanalen med lina till land, men tyvärr så vred vinden och öka under eftermiddagen, så vi fick flytta oss och ankra om i bukten söder om. Här drog en hyrbåt upp vårat ankare, dom satta full fart ut utan att ta upp ankaret, så dom tog våran ankarlina med sig, och vårat ankare släppte, inte roligt blåste en hel del just då och jag var glad att vi hade ett bra grepp, som tur var greppa det igen, men vi fick plocka in ca 8 meter lina, kändes inte helt bra. På kvällen mojna vinden och vi låg då bra med vårat ankare och en lina till land.
Torsdag. Efter frukost satte vi av mot Kalmos, fick en fin segling upp och alla fick styra vars ett litet tag, vilket uppskattades. Vi var första båten framme vid Kalmos, så jag gick in i viken vid den övergivna byn, här smög jag in vid bryggan, 2 meter djupt, chansning men den fungerade. Tyvärr så ville den andra båten hellre gå till hamn, så vi gick också ner till staden Kalmos, Michele reservera en plats till oss, så när vi kom dit smet vi bara in i hamnen vilket förargade de 6 båtarna som låg utanför och vänta på plats, så mycket skrikande att vi skulle vänta på vår tur och att dom var före, kan ju säga att hamnen var helt full och alla ville ha en plats.
Gratis att ligga i hamnen men man förväntas att äta på restaurangen och det är restaurang ägaren som fixar med att få in alla båtar i hamnen, en sorts hamnkapten.

Hälften av gänget käka på restaurangen andra hälften käka på min båt, efter gick vi upp och tog en öl, där efter till baren på stranden på andra sidan och en Ouzo, med utsikt över havet.

Soluppgång på Kastos.

Alla har sin sysslor på däck vid avgång och ankomst.

Ankring på Atokos.

Ett ankare två båtar.

Fans en liten strand i viken.

Staden Vathy, här ankra vi först i bukten.

Eftermiddags träffen, alla samlas på en båt.

Här har vi lagt till vid kajen i stället, då vi dragga där ute.

Upptagning av ankare.

En lite kyrka i inloppet till Vathy.

Första ankringen i kanalen vid Pera Pigada, båtarna ihop, men varsitt ankare och egna linor till land.

Andra ankringen i bukten, månen på väg upp.

Denna hade parkerat i bukten på natten, egen helikopter kan vara bra att ha.

Bryggan vid övergivna byn i Port Leone.

Med utsikt över bukten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar