onsdag 10 augusti 2016

7-10/8
Söndag, i dag kom hamnpolisen och gjorde kontroll av båtarna, dom börja på våran brygga och man ville kolla båtpapperna, man skulle även fylla i ett formulär och sedan ville dom även se DEKPA:n, jag hade då inte den, utan bara pappret som jag fick att jag hade försökt köpa en och anteckningen att dom inte haft någon, jag då blev ombedd att fixa det i nästa hamn. Sedan börja kommersen, på den bryggan som jag låg på låg även 5 franska båtar och ingen av dom hade någon DEKPA och dom förstod inte varför dom skulle ha en eller varför det skulle vara bra och hur dom ev skulle kunna fixa en  mm, tror dom höll på att diskutera detta i säkert en timme med hamnpolisen, efter det la poliserna ner projektet och åkte därifrån, så blev det ingen kontroll av övriga båtar i hamnen. Träffa även en schweizisk ensamseglare i dag, han hade sålt sin firma och köpt sig en ny Allures aluminiumbåt med fällköl, har bara ett djupgående på 87 centimeter när kölen är uppe, tillverkaren hade sjösatt den i medelhavet och nu hade han seglat tre säsonger i Grekland.
Måndag. Blev en fin tur ner till Missolonghi, såg delfiner som lekte och hoppade på vägen dit. När jag kom fram så blev det gratiskajen i nord östra delen av hamnen, här ligger man helt gratis och det finns till och med vatten i ena kanten av kajen, så påfyllningen av vatten löste sig ganska enkelt, fick dock lån ihop lite slangar av de andra båtarna då min inte räckte hela vägen till båten.
Tisdagen. Proviantering, fylla på telefonkort, gå en runda på stan, trevlig ställe Missolonghi, lagom stor stad och man ligger bra där jag ligger just nu, en del andra seglare har dock pratat om att man har haft besvär med stölder här, men ingen av dom jag har pratat med har själva råkat ut för det, man har bara hört andra prata om det. I dag kom även den tyska båten som var i Crotone och fick botten blästrad på varvet, vet inte om jag berätta det då, men han, ägaren, polera sin propeller i tre dagar tills den var spegelblank, tror inte att den var så blank ens när den var ny, mycket pedant kille, trevligt annars att träffa lite folk som man har träffat innan.
Onsdag. Bestämde mig för att ändra lite i min planering, Jörgen W och hans fru är på Lefkas och dom maila och undra om vi inte kunde träffas, så jag seglar upp till Lefkas i morgon.

Kom ett svenskt par förbi i dag, dom låg ankrade ute i viken, hade seglat hit från Spanien i år, han hade varit kommundirektör i landskrona tidigare påstod han, blev en öl i baren senare på kvällen med dom och ett annat svenskt par som också låg ankrade här.

Kom in en racerbåt i hamnen i dag.

Byn på Trizonia sett från andra sidan, här kan man se restaurangerna i viken, hamnen ligger på andra sidan.
Här ser man Trizonia till vänster och fastlandet till höger.


Ser ni delfinen, liten svart prick.

Tillbaka till bron som förbinder fastland och Peloponnisos.

Inseglingen till Missolonghi med husen vid kanalkanterna.

En av gatorna/gränderna i Missolonghi, 

Torget i Missolonghi med caféer och restauranger

Här ligger jag vid kajen och som ni ser så gör man så här att finns det inte plats för hela båten, så fäller man ankaret och backar in mellan båtarna där som finns plats.

Samma kaj men från andra hållet.

























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar