lördag 13 augusti 2016

10-13/8
Torsdag, i dag blev det upp tidigt och iväg, ville komma runt hörnan så att säga innan vinden skulle komma och det fungera bra, var i Nydri vid fyra tiden och lyckades precis få en plats på en av flytbryggorna, fastän den egentligen var full, stolpe in kan man säga.
Hade bestämt med träffa Jörgen och Lotta där, blev en öl i båten där efter gick vi ut och käka trevligt att träffa någon hemma ifrån igen.
Fredag, gick vi ut och ankra för att bada vid Onassis gamla ö Skorpios, blev lite snorkling också, men när vi skulle därifrån så hände det som inte fick hända, ankarspelet gick sönder, det börja knaka i det och det drog inte in kättingen, efter lite grejande, så bara paja det och all kätting, 90 m for ut, kunde inte stoppa det. Pust, 90 m och ett ankare på 25 kilo i slutet på den, hur skulle jag få upp det igen. Vi börja vinscha och ha oss men det fungera inte så vi fick börja hand dra upp det, tungt kan jag säga, är 10 mm kätting så bara den väger en hel del, efter att vi hållet på ett tag och fått upp 20 m så kom en kille från grannbåten över och hjälpte till, så efter ca en timme hade vi allt uppe, tack för hjälpen och vilken tur jag hade att Jörgen var med. Efter denna strapats så blev det tillbaka till Nydri och jag var glada att jag hade bokat två nätter, är ett stort problem här när man inte kan använda ankaret. Försökte få tag i en reparatör när jag kom i hamn, men helt omöjligt nu högsäsong, alla är fullbokade, kunde inte heller ligga kvar i Nydri mer än i natt då dom var fullbokade på bryggan.
Lördag. Gick upp till Lefkas stad för att hitta en reparatör och blev lovad att där skulle komma en och titta på ankarespelet, men han dök aldrig upp.

Hade även bestämt träff här med Michael här min italienska kompis och några utav hans kompisar, några av dom är tänkta att segla med på min båt en vecka, men detta kan nu vara ett  problem, med ett icke fungerande ankarspel, så får se hur vi löser det.

Före detta fyr.

Kanske skulle sett ut så här.

Ankring vid Skorpios

Lotta och Jörgen, hoppas dom fick en trevlig dag, fastän problemet.

Inseglingen till Nydri.

Här ligger jag vid flytbryggan i Nydri.

Bukten går in ganska långt in, finns mycket ankringsplats där inne.

Längs kajen ligger dom stora båtarna.

Här ligger jag nu, i kanalen mellan fastland och Lefkas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar