lördag 3 september 2016

31/8-2/9
Onsdag. Jag bestämde mig för att stanna en dag till på detta trevligt ställe. jag möter nya trevliga människor varje dag här.
Torsdag. I dag så blev det av, jag väntade till de flesta båtar runt om mig och framför hade gått, ville undvika att behöva få ett ankare eller ankarkätting med mig upp när jag skulle ta upp mitt ankare, allt gick bra och jag lämna hamnen vid 10.30 tiden. Jag fick tips om en lite hamn på norra sidan av Kalamos, Episkopi, som skulle vara fantastisk, men på vägen dit bestämde jag mig dock för att gå till Meganisi  i ställe, ville göra en sista ankring där, tycker verkligen om den ön. Denna gång valde jag viken Port Atheni, blev lite bad på eftermiddagen, på kvällen tänkte jag ro in till restaurangen, men vinden tilltog och jag hade ingen lusta att behöva ro i motvind och vågor och vinden mojna inte fören vid midnatt, så det fick bli lite italiensk mat i båten i stället.
Fredag. I dag blev det upp till Levkas stad och försöka hitta en plats vid kajen, jag har ju nu ett fungerande ankarspel, planen var att var där vid lunch för då har de flesta som skall lämna get sig av och de ny som kommer gör oftast inte det fören senare på eftermiddagen, väl där var det precis en som lämna så jag tog hans plats. Jag fällde ankaret ca 30 m ut och backa in på platsen, grannbåten tog emot mina aktertampar. Jag börja kunna detta nu, kanske kan hålla kurs i det när jag kommer hem, om där är någon som vill lära sig hur man lägger till i medelhavet.
Hamn avgiften här vid kajen är 6,4 euro natten, inte så mycket att pruta på.

På vägen upp hade min vakuumventil för kylvattnet börjat läcka, så jag tog ut den lilla backventilen och var i 6 olika butiker under eftermiddagen för att försöka hitta en ny, finns inte som reservdel påstår dom. Så jag rengjorde den gamla och smörjde in den och satte tillbaka den, håller tummarna att det hjälpte. På kvällen gick jag upp en runda i stan och käka Gyros.

Före detta fyr på ön Kalamos

Ankarviken Port Atheni,

Tidig morgon i ankarviken, solen på väg upp.

Så lämnar jag Meganisi för denna gång.

Fyra mudderverk var i full gång i Levkas kanalen.

Restaurang Piraten i Levkas hamn.

Huvudgatan i Levkas.

Finns många små gränder här.

Här en bakgata med en liten klädbutik.

Här är den, backventilen, som inte gick att få tag i.

Här har jag då parkerat snyggt vid kajen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar