tisdag 6 september 2016

3-5/9
Lördag. I dag är det stora bytardagen på charterbåtarna, dom skall städas tvättas och repareras på förmiddagen och vid lunch kommer dom ny gästerna, så här är full aktivitet hela dagen. När de nya gästerna kommer så skall dom packa in sig och sedan proviantera, mycket dricka bärs ombord på båtarna här. Grannbåten som kom in i går hade stopp i en av avloppstankarna, så dom har holt på här hela förmiddagen att fixa det, redigt skitgöra.
Jag passa även på att proviantera lite mat i dag, var även uppe och skulle fylla på telefonkortet, men se det gick inte längre, nu var jag tvungen att byta kortet, för det kortet jag hade var ett sommarerbjudande och det kunde man inte fylla på mer, pust, jag bestämde mig för att vänta har tillräckligt på det för att klara mig några dagar till, så jag gör ett försök i Preveza i stället.
Söndag. När båtarna vid sidan om mig hade lämnat, ville inte riskera att behöva trassla in mig i deras ankarkättingar, så kasta jag loss och gick sakta mot bron, bron öppnar varje hel timme och klockan var bara 9. 30, så det var gott om tid. Två timmar senare var jag i Preveza, hitta en plats i hamnen och la till där. Jag har bestämt med Åke här, han som också låg i Crotone i vintras, han skulle komma ner en vecka nu och fixa med motorn i sin båt, han fick lite strul med den när han gick hit från Italien i våras. På eftermiddagen kom en annan svenska båt och la till utanpå mig, det visade sig att det var det paret jag träffa här i våras, trevligt.
Senare på eftermiddagen kom Åke och vi tog en öl och snacka lite, sedan flytta vi över till Mats och Anna-Lenas båt och satt där ett tag och snacka, avsluta med middag på stan.
Måndag. Jag kommer stanna kvar några dagar här för i natt skall ett åskoväder komma in och det vara sedan lite mer än ett dygn. I dag gick jag upp och skulle höra om jag behövde byta telefon kortet eller inte, det visade sig att det behövde jag inte, gick alldeles utmärkt att fylla på det i denna butik, lite konstig eller.  Proviantera lite som jag skall ha med mig tillbaka till Italien och hem.  Senare på eftermiddagen så blev det drink i Mats och Anna-Lenas båt.

På kvällen när jag gick en runda på stan sprang jag på Schweizaren som jag träffa i  Trizonia, han ligger också i hamnen här.

Byte på charterbåtarna.

Charterfirmorna har egna strömaggregat med sig, då det inte finns så mycket ström på kajerna.

Foto längs kajen, man kan även se Daphne här i början.

Många som skall passera bron i dag.

Efter denna så är det bara öppet vatten till Italien.

Lite gamla båtar, finns lite överallt här.

Den gamla bron som användes förra månaden när den ordinarie var sönder.

Inseglingsrännan till Preveza.

Var ca 2 knop motström in.

Var tvungen att ta med denna, Daphne i Soluppgången.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar