söndag 25 september 2016

19-25/9
Måndag. Direkt efter frukost så tog jag ett direkttåg tillbaka till Crotone, var där strax innan lunch, en promenad från stationen till varvet, tog cirka en halvtimme.
Väl vid hamnen hade där lagt till ett stort kryssningsfartyg, när dessa kommer så står där vakter vid grinden in till hamnområdet och kontrollerar alla, Elio sätter upp namnen på dom som är på varvet just då, så man skall kunna komma in och ut, vet inte om han satt upp mitt, men jag fick legitimera mig och sedan släpptes jag in, tur jag hade passet med.
När jag kom bort till varvet så hade Rick och Barbara precis lyft upp sin båt och senare på eftermiddagen kom det engelska paret som bor i Frankrike, jag träffa dom här förra hösten.
Tisdag. Dutta i färg lite här och var på båten, har slitet hårt på henne i detta salta vatten, fixa med diverse små jobb, en runda på stan, ja så var den dagen slut. Kom ett nytt ännu större kryssningsfartyg i dag.
Onsdag. Kom lite regn droppar några gånger under dagen i dag men i mellan var det sol, så lite målningsjobb och lite jobb i båten, man snackar ju även lite med dom andra som är här, så det går inte så fort.
Torsdag. Arbetena fortsätter, oxalsyrat däck och sidor i dag för att få bort missfärgningar, har även gjort diverse små jobb inne, har regnat till och från hela dagen i dag.
Fredag.  Sista målningen med färg i dag, har även lackat diskbänken i köket, behövde en ny omgång lack. Jag hade bjudit in alla på varvet här till en grillkväll i dag tyvärr så var det några som åkte hem just i dag så vi blev bara 5 stycken i slutändan, men vi hade en trevlig kväll.
Lördag.  Sista tvätten av båten med ett vaxschampo, hoppas att med det att den skall lättare att rengöra till våren om den har ett lite skydd under vintern, kan ibland blåsa in en röd sand här från bergen. har även polerat  det rostfria mantåg, diverse stöttor och stag, det är rostfritt, men här i medelhavet med detta salta vattnet rostar även rostfritt, så det behövs poleras för att förhindra fortsatt angrepp. Olja även bänkar i sitt brunnen och var en runda uppe i stan.

Söndag. I dag var stora tvätt dagen, allt skall tvättas och torkas, blev även lite invändig städning och i slutet på dagen kom  vintertältet över sittbrunnen upp, så nu är det slut med utsikten.
På tisdag tar jag tåget till Rom och på onsdag flyger jag hem, så lite blandade känslor just nu, samtidigt som det skall bli skönt att komma hem igen till familjen så känns konstigt att lämna, har ju varit här på båten i snart fem månader nu.

Första kryssningsfartyget.

Så var det dags igen, tvätt överallt.

Vintertältet över sittbrunnen uppe.

Har stuvat in, livflotte, dinge utombordare, landgång och slussplanka mm i sittbrunnen.

Fredagens grillkväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar