måndag 19 september 2016

16-18/9
Fredag. I dag tog jag tåget till Taranto, för att hälsa på Sandra, Fabio och Azzurra.
Tåget avgick från Crotone 11.40 och var framme 16.40 i Taranto, jag reste genom det syditalienska landskapet där olivträd och vinodlingar trängdes med citron och lime träden och mellan dessa fanns grönsaks och melon odlingar. Väl framme i Taranto så kom Fabio och Sandra och hämta mig på stationen, vi åkte hem till deras lägenhet där jag skulle övernatta två nätter i deras IKEA bäddsoffa. Efter vi hade lämnat av mina saker i lägenheten så gick vi en runda på stan. På kvällen kom några av deras kompisar hem till deras lägenhet och Sandra lagade till en fyra rätters middag med typiska rätter från Puglia, det blev en trevlig kväll med trevligt sällskap och god mat och gott vin.
Lördag.  I dag blev det en guidad rundtur i gamla stan, som Sandra och Fabio hade fixat med en kompis som jobbar som guida. Den gamla stadsdelen av Taranto ligger på en ö, det finns ett litet innan vatten innanför Taranto och den gamla stadsdelen ligger mitt i inloppet till denna med en bro åt vartdera hållet, så det är även en genomfartsled, ny staden är i huvudsak byggd söder om gamla stadsdelen.
Taranto har ca 200 000 invånare och är en stor industri stad med en stor stål-, varvs- och textilindustri samt ett flertal raffinaderier, det finns även en av Italiens viktigaste hamnar här, där man bla. skeppar ut vin, olivolja och frukt.
Gamla stadsdelen består av en mängd hus tätt sammanbyggda, en hel del tomma och övergivna, då projekt att renovera har avstannat då det saknas politiska och ekonomiska styrmedel att fullfölja det,  vilket är synd för detta hade kunnat vara en riktigt förtjusande stads del med många små gränder ett flertal gamla kyrkor och med en blandning av människor som bor här.
På eftermiddagen körde vi till en av stränderna söder om Taranto, Jamaica beach, för bad. På kvällen åkte vi upp till Martina Franca, en liten by in i landet från Taranto, den ligger på 200 m höjd så där var det lite svalare, en fantastisk liten by med alla husen vitmålade och även denna har en gammal stadsdel men denna har en ringmur och hus från barocktiden, här träffa vi flera av Sandra och Fabios kompisar och gick ut på restaurang och åt tillsammans.
Söndag. I dag på förmiddagen gick jag ner till gamla stan där jag bokat ett hotell för en natt, hade strulat till det lite med min tågbiljett, när jag boka den så var jag inte observant på att den hade valt måndag i stället för söndag, så då fanns det tre saker att göra, antingen spela dum turist och hoppas på att jag skulle klara mig undan med att åka på min biljett på fel dag eller lösa en ny eller helt enkelt bara stanna en natt till, fast då på hotell, jag valde det sista. Så på eftermiddagen strosa jag runt i gamla stan, det var en veteranbilsträff här i dag och just denna söndag så var det olika religiösa tåg som gick genom staden, så jag hade att göra.

När jag nu summerar helgen så har jag haft en mycket trevlig helg med god mat, gott dricka och många trevliga människor, så jätte stort tack (Grazie mille) till Sandra och Fabio som visa mig Taranto och lät mig bo hos dem. 


SydItalienska landskapet.

Man odlar mycket musslor och ostron i Taranto

Så här så musselodlingarna ut förr.

Guidad tur i gamla stan.

Många fiskare som bor här, ett av deras beskyddare helgon.

Under staden finns det en del till från förr, här en olivolja tillverkning.

Kyrka med mosaik och målningar i likhet med sixtinska kapellet i Rom

Här en annan kyrka, där man fick låna nyckeln av dom som bodde vid sidan om.

En av gränderna.

Här tar vi en öl och lunch efter rundturen.



Martina Franca.

Här har vi stannat för att diskutera vilket håll vi skall gå på nu.

Många trevliga små gator och gränder.

Regnvatten utlopp.

En del gränder lite smalare.

Torg i ny stadsdelen av Taranto.

Flottans skolfartyg som lagt till nedanför bastiljonen.

Denna bron är en av de två över till den gamla stadsdelen, denna är en sväng bro, så den öppnar inte uppåt utan de två halvorna svänger åt sidan.

Havet utanför Taranto.

Veteranbilsutställning en söndag.

Ytterligare en gränd i Gamla stan.

Ett av musiktågen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar