onsdag 14 september 2016

9-11/9
Fredag. I dag började jag röra mig mot Italien, första anhalten är norra änden på Korfu. i dag var det svarat moln på himlen hela dagen, men jag klara mig ifrån åskovädren som det enligt prognosen fans 64 procent chans att det skulle komma. På kvällen ankra jag i en liten vik och tog ett bad, förmodligen årets sista.
Lördag. Upp tidigt kl 5.00 det hade inte hunnit ljusna ännu, koka kaffe, sedan drog jag upp ankaret och satte kurs mot Italien och Maria di Leuca, som ligger längst ner i klacken, hade ca 82 sjömil dit. Prognosen i dag var också risk för åskskurar och det var svarta moln på himlen hela dagen, men jag kom bara i ett regnoväder som vara 30 minuter. När jag var ca 8 sjömil från Italien kom Guardia di Finanza och stoppa mig, dom undra var jag kom ifrån och var jag skulle, längden på båten, om den var svenskregistrerad mm, allt skötes över VHF:n efter ett tag verka dom nöjda med svaren och dom tacka för samarbetet och körde vidare. Vid 19 tiden angjorde jag hamnen. Efter kvällsmaten gick jag upp en runda i staden, har varit här tre gånger tidigare men aldrig gått upp i staden, då jag har kommit hit sent och lämnat tidig dagen därpå.

Söndag. I dag gjorde jag dom sista 72 sjömilen över Taranto bukten, så tidig start, prognosen sa även i dag att det var risk för åskskurar, i dag råka jag ut för tre regnskurar men vinden öka inte nämnvärt, så det var lugnt. Var framme vid 19 tiden i Crotone och mina kompisar i hamnen tog emot och anvisa mig en plats, börjar ju lära känna folket hör nu när jag har varit här några gånger. Så, det var denna säsongens segling, nu är det färdigseglat för i år, återstår att fixa båt mm och ett sist litet äventyr till helgen, återkommer om det.

De två andra svenskarnas båtar, den svarta och den vita vid sidan om

Rännan ut från Preveza, man kan skymta Lefkas i bakgrunden

Många svarta moln i dag.

Sista ankringsviken för i år på norra Korfu.

Blev en fin kväll.

Lördag morgon och solen håller på att gå upp.

När jag kom ut på öppet hav blev vädret bättre.

Där borta regnar det.

Här kommer dom i full fart.

Ligger och väntar, gissar att dom kollar upp mig.

Kommer några andra båtar då och då när man seglar över här.

Solnedgång över Klacken på Italien.

Nu är det söndag och solen är på väg upp.

Nisse som styr, vilket han gör 95 procent av tiden.


Crotone, vinterhamnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar