torsdag 15 september 2016

12-15/9
Måndag. I dag tog jag av seglen, fick hjälp av en fransman att ta dom i land och vika dom.
Körde vid lunchtid bort till varvet och pratade med Elio, om när han kunde lyfta upp mig, tisdag efter lunch var svaret. På eftermiddagen gjorde jag lite små fix inför upptagningen.
Tisdag. Kl 10 körde jag bort till andra hamnen, tanka diesel och passa på att byta oljan i motorn. Senare på eftermiddagen lyftes båten upp. Spola av det värsta och samla ihop tampar mm, sedan var denna dagen slut.
Onsdag. I dag har jag tvätta båten, tamparna och kört rent vatten genom motorn och där efter Glykol, kanske inte så mycket för frysrisken, den är ganska lite här, utan snarare för där är rost förhindrande medel i glykolen, sparar motorn. Killen med skyliften var här i dag på ett annat uppdrag så jag passa på att ta ner vindgivaren i mast toppen, som slutat fungera i våras efter några dagar, får kanske fundera på om jag överhuvudtaget skall sätt upp den igen till våren. jag hjälpte även en man som heter Ove i dag, med segel och elmotorn till genuan. Cykla även upp och inhandla lite god italiensk mat, skönt att vara tillbaka här.

Torsdag. Arbetena fortsätter, har städat ut ettan, så jag kan börja stuva in segel tampar mm där, har även kört ut all ankarkättingen och spolat av den och rengjort ankareboxen, även dingen är rengjord och ihop packad. Det har börjat bli varmt nu igen efter en vecka med lita svalare väder, så nu sjunker arbetstempot lite.

Avspolning och torkning av försegel.

Här ligger jag och väntar på upptagning.

Så var det dags. Daphne ur vattnet.

Killarna här fixar allt med upptagningen så man står bara och tittar på.

Trångt som vanligt.

Här står hon nu uppställd för vintern.

Bilen med skyliften.

Det är ca 19 m från marken upp till masttoppen, så man får inte ha höjdskräck.

Fantastisk utsikt här upp, här ser man varvet.

Hamnen utanför varvet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar