måndag 8 maj 2017

3-8/5
Nu är jag åter i båten!
Jag reste till Rom på onsdagskvällen 20.30 gick planet från Köpenhamn, men jag var inte på hotellet fören vid halv tretiden på natten, fick vänta på bagaget i 40 minuter, så jag missade precis 23.50 busen och tågen hade slutat att gå så det vara bara till att vänta på nästa buss som gick 00.50 eller ta en taxi, jag väntade på nästa buss, vilket då innebar att jag inte var inne i Rom fören strax innan två på natten.
Torsdagen spenderade jag i Rom, jag träffa Gennaro och drack en öl med honom på hans favorit bar i Trastevere. Blev där efter en middag på en liten uteservering på en av bakgatorna och tidigt i säng.

På fredagen tog jag tågen ner till Crotone, denna gång hade jag lite tur när jag kom fram, där fanns en taxi på stationen, så det var bara till att hoppa in i bilen, 18.00 var jag framme vid båten. Michele var här och det holländska paret Henk och Jane som jag även träffa här i fjor, på kvällen hängde jag med Michele och två av varvskillarna, Fabio och Antonio, ner på den lokala baren, vi var där ca en timme där efter gick jag och Michele och käka pizza.

På lördags morgon fick jag erbjudande att följa med och handla med Henk och Jane, dom hade en hyrbil och detta var den sista dagen innan dom skulle lämna tillbaka den, underlättar att proviantera när man har bil, så förmiddagen gick åt till det, eftermiddagens projekt blev till att fylla vattentankarna och få igång vattnet i båten igen, samt städa lite. På kvällen grilla vi några stycken här på varvet, även Rick och Barbra har kommet i dag.

Söndagen, i dag så blev det mera städning och sortera sjökort och det som jag inte behöver i år stuvade jag undan, har även koppla på alla kablar till ankarspel och bogpropeller, kopplar alltid från detta på vintern, så nu fungerar detta igen. På kvällen käka jag och Michele i hans båt.

Måndag, dagens projekt har varit att ta av vintertältet och sätt på biminitoppen, dutta i lite färg där det behövs och polera propellern, den skiner nu, har även varit en runda uppe i stan och fixat med mitt telefonkort, jag fixade ett Italienskt telefonkort när jag var i Rom, men i går så slutade det att fungera, visade sig att krediten var slut på det, så jag behövde betala 5 euro för att få det till att fungera igen, konstig, jag tog ju bara ett kort med surf på och jag har inte ringt eller skickat några sms, ändå tog pengarna slut, men där var 25 Gb surf kvar, men jag kunde inte använda det, mycket konstig, men nu fungerar det igen.

En av bakgatorna i Rom.

Fontana di Trevi, Roms mest kända fontän, det sägs att om man kastar ett mynt i fontänen så försäkrar man sig om att få komma tillbaka till Rom
Inte lätta att polera båten, får inte plats en fender mellan båtarna, så nära står dom.

Grillkväll, vi handlade färdiga grillspett i affären.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar