lördag 20 maj 2017

18-19/5
Torsdag, Gino, var här på förmiddagen med en ny generator, men tyvärr visade det sig att den inte passade, bakstycket på den gick emot motorn, Gino måtta lite och fotograferade och körde där efter för att se om han kunde få tag i någon annan, tyvärr så kunde han inte detta, så tillbaka till att beställa en eller försöka laga den befintliga, vi gick på det sista, lagningen gjordes, fick inga garantier på det, men jag behövde heller inte betala för det, så nu håller vi tummarna att den håller tills jag kommer hem i höst.
Då jag inte kom iväg i dag och i morgon kommer vindarna att vända till att blåsa från syd och ökande, så kommer jag tidigast, som det ser ut nu, kunna komma iväg på tisdag.
Så, plan B, jag kommer att hyra en bil i morgon och köra till Sicilien, kan inte sitta här och bara vänta i fyra dagar, några kanske kan tycka att det är lite konstigt varför seglar han inte bara dit, jo det är ju så att tiden är en begränsning här i livet och jag skall vara uppe i Napoli till den siste denna månade och hämta några kompisar där och jag vill gärna spendera några dagar på Sicilien och även hinna med att besöka vulkanöarna väster om, så då är detta ett sätt att få till det, jag tar Sicilien nu och vulkanöarna när jag segla.

Fredag, jag hade bokat ett hotell i Palermo för två nätter i går och försökte då även boka en bil, utan framgång, så i dag gick jag upp på biluthyrningsfirman och skulle hyra en, den blev då dyrare, internet rabatt mm, så tillbaka till båten och nytt försök, efter två timmar och med hjälp från supporten har jag ändå inte lyckats och dessutom nu så hade priset gått upp, så nu var den dyrare på internet än på uthyrningsfirman, så tillbaka dit och hoppades då att bilen fanns kvar och inte hade gått upp i pris där, vilket den var och priset var detsamma, så kl 12 hade jag en hyrbil, mycket strul och bortkastad tid för lite nytta. Jag kom iväg vid ett tiden, det tog ett tag och tråckla sig ur Crotone, är marknad här i stan nu så massa gator avstängda, där efter körde jag genom det syditalienska landskapet ner till Villa S Giovanni där jag skulle ta färjan över Messina sundet till Messina som är staden på Sicilien färjan går till. Efter ytterligare några timmar var jag nere i Palermo vid sjutiden, var inte lätt att hitta till hotellet som låg mitt inne bland alla smågränderna, kan ju säga att jag är glad att jag tog den minsta bilen och att min Google mapps fungerade. På kvällen blev det en runda runt hotellet och ett litet restaurangbesök.

Här ligger båten nu och väntar tills jag kommer tillbaka.

Färjan över Messina sundet.

Långa köer för att komma på och lite italiensk kaos på det.

Jag hamnade på ovanvåningen, man kör upp på ett håll och skall sedan vända ner igen på andra hållet, lite rörigt men det fungerar, min macchina är den lilla turkosa i mitten.

Staden Messina.

Här kör jag söder över på Sicilien.

Genom dessa små gränderna gick färden för att komma till hotellet.

Här är hotellet, den gula byggnaden.

Närmaste torget utanför hotellet, här blev det kvällsmat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar