fredag 26 maj 2017

24-25/5
Onsdag morgon gick jag upp kl 05.00 för att sätta kurs söder ut, men jag kom bara så långt som till när jag satte dit navigatorn på sin plats, då starta den inte, pust, ingen ström till den, efter en timmes felsökning hitta jag felet ett stift söder, då så klart plus stiftet till strömmen, ja bara leta rätt på någon som kan fixa det, kan inte sticka iväg utan en fungerande navigator har alla sjökorten där i. Jag fick vänta tills gubbarna på hamnkontoret kom för att fråga dem om vem som skulle kunna fixa det, där efter så fick jag vänta tills den firman öppna, så kl 10 var jag där, han konstatera att det gick inte att laga, så alternativ B, en lös strömkabel, han fixa till en och jag cykla tillbaka till båten och montera ihop alltihopa igen, färdig kl 12, där efter en sista kolla av båten och 12.30 kasta jag loss, nu var jag iallafall på väg, hoppas att jag har haft allt strulet nu i början och slipper det sedan. Planen var att ta en långsegling till Scilla som ligger precis efter Messina sundet, dit är det ca 135 sjömil, så styvt ett dygn, men som sagt planen var att komma iväg tidigt för att hinna med medströmmen i Messina sundet innan den vänder kl 7 i morgon bitti, vilket då inte gick, så ny plan nu.
När jag väl kom iväg så flöt allt på bra, när man skall så långt så är det bara att tugga sjömil.

Torsdag, natten har varit lugn, ganska mörk ingen måne, men lite ljus från land, det är först på morgonen när det börjar ljusna som det blir aktivitet, då kommer alla de små lokala fiskebåtarna som man får hålla reda på. Vid 12 tilden var jag i Messina sundet, lite tidigt med tanke på strömmen som inte vänder igen fören vid 13.30 tiden och jag är inte speciellt benägen att gå emot den, gjorde det för två år sedan och gjorde då bara en knop över grund, strömmen här kan sätta 5-6 knop som mest så man får passa sig lite, dessutom så blåste det en hel del i sundet i dag.
Så jag låg och väntade lite till 13 tiden, då jag satte fart och när jag kom igenom så mojna vinden lite, hade blåst upp till 14 m/s i sundet, det blir som en vindtunnel mellan fastland och Sicilien. Men den vindriktningen som var nu låg på rätt in i den ankarevik som jag hade tänkt mig, inget roligt ställe att ankra på, så snabbt ett nytt beslust, jag går direkt ut till de lipariska öarna och ankra vid ön Vulcano, jag borde vara där innan det blir mörkt och jag kände mig förhållandevis pigg fortfarande, fastän jag nu hade varit vaken i 33 timmar. På vägen ut så mötte jag en svärdfisk fiskebåt, dom har en hög mast med en plattform ca 10-12 m upp i luften där sitter en utkik uppe i och spanar efter svärdfisken. Strax innan solen gick ner ankra jag i Porto di Levante på ön Vulcano. 

Där efter blev det kvällsmat och sedan krypa till kojs för en god natts sömn, hade nu varit vaken i 41 timmar.

Sista blicken av Crotone, får se när jag kommer tillbaka hit nästa gång.

Första udden att runda.

Nisse styr som vanligt.

Nu går solen ner på första seglingen.

Soluppgång.

Messina sundet, här kommer samma färja som jag tog för några dagar sedan.

Udden på Sicilien i Messina sundet. 

Svärdfiskbåt.

Ön Vulcano.

Ön Lipari som ligger vid sidan om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar