torsdag 18 maj 2017

15-17/5
Måndagen gick åt till att fixa alla småsaker som var kvar, innan sjösättningen, proviantera lite, ta ut pengar så jag kunde betala Elio för vinterplatsen.
Tisdag, i dag skall det bli sjösättning, men det blåste och regnar en hel del under dagen och 3 andra båtar var tvungna att flyttas för att komma åt min, så grabbarna flyttar båtar under dagen och på kvällen när vinden har lagt sig så blev det min tur, man vill inte hamna i plurret med en vind på 10 m/s som trycker en rakt in i kajen med stora svarta bildäck, båten blir svart och det är svårt att komma därifrån. Vid sextiden påbörja dom lyftet av min båt, allt flöt på bra som vanligt och dom lyckades snirkla ut båten förbi dom andra båtarna, dom hade ju bara gjort en smal gång in till min båt.  Vid sjutiden så var jag i sjön och allt gick bra tills jag starta motorn då dök första problemet upp, generatorn ladda inte, det var den enda delen som jag tog ur båten för att få genomgången så jag skulle vara säker på att den var ok i år då det blir mycket motor i kanalerna. Det var inte läge att stanna kvar där vid industrikajen så jag flyttade båten till marinan enligt planen och tänkte jag har kanske kopplat någon kabel fel, får helt enkelt titta på det i morgon, planen var att sticka tidigt på torsdag morgon. När jag hade förtöjt båten och fixat allt, så cykla jag tillbaka till varvet och tog ett glas vin med Rick och Barbara, dom skall till Köpenhamn i morgon så dom ville ha lite tips vad dom kunde titta på och göra där, första natten i båten blev lite orolig, mycket vind och vågor som gick in i hamnen, så mycket ryckande i förtöjningarna, vakan fler gånger denna natt.

Onsdag, det första jag gjorde i dag var kontrollera att alla sladdar mm satt rätt och var ok till generatorn, men den fungera inte ändå. Så tillbaka till varvat och få tag i Gino som hade kontrollerat den tidigare, efter ca 30 minuter kom han till båten titta lite och tog generatorn med sig för att kontrollera den, efter ca en timme var han tillbaka och sa då att där var inget fel på generator utan det måste vara i båten, jag sa då att det tror jag inte, då det ända som var gjort från i fjor var att jag hade tagit ut och satt dit generatorn igen, men för säkerhets skull så får vi klart kontrollera det, där efter så följde flera timmars felsökning utan att komma fram till något, så igen sa jag det måste vara fel i generator, så då tog vi av den igen och Gino körde iväg till en elektorfirma för att få den kontrollerad, några timmar senare var han tillbaka och det hade då visat sig att plus sladden till lindningen i generatorn var av, så, felet hittat, nu återstod bara vad göra åt det, Gino föreslog att för att vara säker så köp en ny, originalet får skickas efter och är dyr, alternativet är att hitta en här som passar, det blir då billigare och jag kan få den i morgon, jag tog det sista alternativet, för skall dom beställa en så vet man aldrig hur lång tid det tar. Problemet nu bara är att jag tänkte sticka i morgon bitti för det är rätt vindar nu, på fredag ändar det sig till sydliga vindar, så risken är att jag blir kvar här några dagar till.

En väg banad fram till båten.

Så var det min tur.

Trångt, tur dom andra båtarna har fendrarna ute.

Nu är båten snart ute, en sista sväng ut genom grindarna bara.

Över kajkanten och snart i vattnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar