söndag 28 maj 2017

26-28/5
Fredagen gick åt till att blåsta upp dingen, kolla av lite på båten, första turen så vill kolla av att alt är ok och har fungerat som det skall, snorkla lite, första doppet i år, här är ca 22 grader i vattnet, så det var ganska behagligt.  Svavelosen gör sig dock påmind hela tiden här med sin fräna lukt eller som mina holländska kompisar fråga, hur luktar äggen i dag. Har glömt att nämna att nu har jag bytt hav från Joniska havet till Tyrrenska havet.

Lördag, i dag rodde jag in till ön, fick passa på mellan alla färjor och andra båtar som kommer och går här hela tiden. Jag tog mig mödan att gå upp till toppen på vulkanen, promenaden tog ca 1 timme och då uppför, men väl uppe så var det väl värt mödan. Det var en stor krater och i kanterna kunde man se hur det pös ut gas och svavel från vulkanen och utsikten här uppe var fantastisk.
Efter lunch så blev det ett bad i lerpölen, intill bukten så finns det en liten pöl med lera där varm svavel gas bubblar upp, att bada här i skall hjälpa mot de flesta krämpor och sjukdomar och man skall bli mjukare ock lenare i skinnet, får se om det hjälper mot något, det är ganska varmt på sina ställen där gasen strömmar upp, efteråt så känner man sig ganska avslappnad men man är helt lerig och badshortsen är grådaskiga och halvstela av leran.
Där efter blev det tillbaka till båten och en öl i solnedgången.

Söndag, i dag så segla jag till Stromboli, denna lilla ö längs norrut av de sju öarna och den kanske mest kända, det var här som Roberto Rossellini och Ingrid Bergman spela in en film på 50-talet, med samma namn som ön och även hade en romans tillsammans vilket resulterade i att de fick en dotter, Isabella Rossellini. Vulkanen här är aktiv och med jämna mellan rum så kan man höra ett lite muller och sedan sprutar vulkanen ut lite aska och glöd och rök från dess inre.

Vulkanen ser man bäst från nordvästra sidan så jag tog det hållet när jag gick hit för att få se när den spruta ut sin aska och eld. När jag sedan kom runt till östra sidan och skulle ankra så låg det australienska paret som jag träffa i Crotone här, trevligt med någon man känner i ankarviken.
I morgon blir det långsegling till Neapel. 

Skylten säger allt, stick inte näsan över något hål som det pyser ut rök från.

Vägen upp.

Så här såg det ut lite längre upp.

Kratern

Här ser man tydligt hur den svavelaktiga röken pyser ut.

Fantastisk utsikt här uppe.

Där nere ligger jag för ankare.

Lerpölen.

Så här såg jag ute efter ett bad.

Solnedgång i ankareviken.

Dessa snabbfärjor for fram och tillbaka mellan öarna och fastland.

Stromboli.

Här ser man puffen med aska och glöd, det lite mörkare molnet.

Det småpyser hela tiden och här kan man se att det har runnit lava ner för sidan på ön.

Här har jag ankrat på östra sidan av Strombili.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar