söndag 4 juni 2017

29/5-1/6
Måndag morgon steg jag upp kl 07.00 fixa kaffe och gjorde båten färdig för avfärd, ladda ner en sista väderprognos för att stämma av vädret. Klockan åtta gav jag mig iväg mot Napoli.
Det var i stort sätt ingen vind denna dag, så det blev motorgång.
När kvällen kom och mörkret inföll så hade jag avverkat ungefär halva sträckan, när det sedan ljusna vid 5 tiden var jag uppe vid Capri och hade då bara några timmar kvar till hamnen, Torre de Greco, här var jag för två år sedan också på vägen ner då.

Tisdag, efter ca 24 timmars färd så la jag till vid åtta tiden och klockan nio kröp jag till kojs för tre timmars sömn.
Hamnarna runt Napoli är generellt dyra, så man får välja väl och puta på priset, jag ställde frågan över mail till en hamn inne i Napoli och dom skull ha 134 euro natten för min båt, tur jag inte bara segla dit, men jag vet ju om det och jag pratade med en italienare nere i Crotone, han mena på att det inte går att gå in i hamnarna runt Napoli utan man får lägga sig längre ifrån, typ som jag nu. Här har jag efter lite dividerande prutat ner det till 50 euro natten, vilket jag fortfarande kan tycka är dyrt, det enda som ingår är vatten och el, finns inga toaletter eller duschar här.
Resten av dagen gick åt städa båt och diverse fix, motorn har börjat läcka olja igen, tror att det är bakre packboxen på vevaxeln, när jag ankra på Vulcano, så hände något när jag la i backen och skulle backa fast ankaret, det lät som något fastnade i propellern eller något kärvade i backslag/motor, det liksom blev stopp och lät konstigt, men då kunde jag inte hitta något fel, jag kolla motor, backslag och propeller och prova allt, men nu ser jag ett oljeläckage mellan backslag och motor och det är motorolja som kommer ut, inte mycket men dock.

Onsdag, i dag kom Marcus och Roger, de anlände med tåget från Rom vid 16 tiden, jag åkte in till Napoli från Torre de Grecco med tåget och mötte upp dom vid en lite uteservering utanför stationen, efter en sen lunch där så gick vi en runda i Napolis små gator och gränder, till sist hamna vi på Piazza del Gesù Nuovo där satte vi oss på en uteservering och tog en AperolSpritz.
Vid halv åtta tiden gick vi till Antica Pizzeria da Michele som enligt Marcus kompis skall ha världens godaste pizzor, har flera Michelin guide utmärkelser, tyvärr var kön lite väl lång där så vi besluta oss för att ta en pizza på en närliggande pizzeria, Napoli skall ju ha världens godaste pizzor så det är ett måste när man är här att äta pizza. Hur smaka den då, fantastisk god, kan kanske inte påstå att det är den godaste jag har ätit men god var den. Vid halv tio tog vi tåget ut till båten igen och avsluta dagen med ett glas vin i sittbrunnen.

Torsdag, Marcus och Roger åkte till Pompeji för att titta och jag passa på att proviantera mat och dricka till båten, på eftermiddagen kom dom tillbaka lagom till en eftermiddags drink.

På kvällen gick vi upp på den lokala restaurangen i hamnen och käkade, jag beställde in en grillad tonfiskfilé med grillade grönsaker, super gott.

Fyren utan för Stromboli, en av världens äldsta och spektakulärt placerad uppe på en klippa i havet.

Stromboli.

En vindstilla och disig dag på havet.

Morgon och Capri siktad rakt föröver.

Fiskare i Napoli bukten.

Här ligger jag i Torre de Greco nedanför Vesuvius.

Handelsgata i Napoli, med två svenska turister.

Så här kan det också se ut i Napoli.

Kön utanför Antica Pizzeria da Michele. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar