fredag 30 juni 2017

25-29/6
Söndag, i dag har jag packat ner alla delar från masten, spridare, vant, stag, antenner mm i båten, har fått flytta runt en massa prylar i båten för att få ner allt och en del av det jag har tagit ut har jag slängt, vissa saker som jag har haft med har jag inte använt och jag ser inte att jag skulle behöva det nu i heller och jag behöver platsen.
Håller nu tummarna för att jag skall få ut motorn i morgon och det skall vara enkelt fixat.

Måndag, har suttit hela dagen och väntat på att vi skulle ta ut motorn, så äntligen vid halv fyra på eftermiddagen kom dom, 20 minuter senare var motorn ute. Väl uppe på verkstaden tog jag av backslaget och kopplingen innanför, det visade sig dock att det inte var den bakre packboxen. Så jag behöver starta motorn för att se var det läcker någonstans. Här uppstod då problemet, fader som är chef här sa att det gör dom inte och där är 2-3 veckors väntetid på alla jobb och jag fick helt enkelt vänta. Efter han gått så prata jag med sonen igen, det är han jag har pratat med om jobbet innan, han sa då, kom tillbaka i morgon så skall vi se vad vi kan göra.  Detta känns som det kommer bli en jobbig historia.

Tisdag. I dag gick jag upp för att prata med dom igen, fadern var inte där men sonen hade pratat med fader på kvällen och klart dom skulle försöka få till det att starta den och beställa delar och om ca 2 veckor så skulle dom kunna göra jobbet, men jag var tvungen att prata med fadern om det först.  Vid lunchtid gick jag tillbaka för ta diskussionen, blev inte mycket till diskussion utan han sa helt sonika att i slutet på juli kunde dom starta den för att se vad som var problemet, men så som jag hade beskrivet det så var dom förmodligen tvungna att riva hela motorn och gå igenom den helt för att se vad som var problemet. Ja undra vad som hände med dom 2-3 veckornas vänt tid och sa att jag kan inte sitta här och vänta i fyra veckor till för att ni skall felsöka och sedan efter det beställa reservdelar och göra jobbet, då är vi minst sex veckor från nu innan jag har motorn tillbaka, går inte.

Onsdag, i dag har jag varit i kontakt med Bosö motor som säljer Bukh i Sverige för råd, dom tyckte det var konstigt att man har så långa väntetider och även att man skulle behöva riva motorn lät lite konstigt, men generellt så kunde inte dom säga så mycket mera än jag redan visste. jag har sökt runt lite på internet och hittat en lika dan begagnad motor England, denna har suttit i en livbåt så den har endast gått 250 timmar, funderar på att köpa den och få den hitsänd och helt enkelt bara skifta motorn och skicka hem den gamla för att fixa till den i vinter och sedan sälja den. Om jag gör det så har jag förmodligen en fungerande båt igen till slutet av nästa vecka. Bara att ligga här i hamnen kosta 233 euro i veckan, så det tickar på pengar bara att ligga stilla också, har även funderat på att jag kanske får jag lämna båten här i år och fortsätta nästa år, men det kosta ca 2-3 000 euro att lämna båten här ett år, har även tänkt på att skicka hem motorn för att fixas till och sedan tillbaka hit igen med den, men det kommer också att ta 4 veckor, så jag är tillbaka till motorn i England.
Parallellt med motorn så håller jag på att försöka lösa min masttransport, han som skulle köra den till Travemünde  blev sjuk och har avsagt sig uppdraget, där efter har jag hört med säkert 6-7 olika andra transportörer men alla är ungefär dubbelt så dyra, jag har hitta en till som har samma problem så vi försöker lösa transporten ihop. I dag tror jag dock att jag har löst problemet, fick napp på en transportör som var här och lämna båt som kan utföra det till samma pris som jag hade tidigare, så nu skall jag bara ha med honom som redan är hemma med sin båt i Göteborg på att vi skickar våra master till Travemünde.
På kvällen var jag över i en dansk båt här, som också skall gå hem genom kanalerna, men dom behövde åka hem och jobba en eller två veckor först innan dom kunde fortsätta, så får se om jag är kvar när dom kommer tillbaka eller vi träffas i kanalerna. När vi satt och pratade berätta de att de hade velat ha hjälp med att ta av masten och packa in den och när dom fråga en verkstad här, hade de fått ett pris på 600 euro plus skatt, vilket de tyckte det var för dyrt, så dom gjorde det själva, men grabbarna som lämna priset blev sura och sa till de som fixar med alla lyften, så då det blev besvärligt där också, känns som dom tar rejält betalt av alla som passerar här, man får ställa sig i långa vänteköer som jag, inget ställe som jag kan rekommendera precis.

Torsdag. Nu har jag beställt motorn från England, hoppas nu att den skall vara här på onsdag eller torsdag nästa vecka och då kan jag förhoppningsvis komma iväg nästa helg. Så mycket jobb och bekymmer, tar nästan lita av lusten av äventyret. Även masten är nu fixad och transporten kommer att ske inom den närmaste veckan. Så långt är allt fixat, nu kan jag koppla av några dagar innan jag måste fixa med den nya motorn och då får vi se hur det går, dom verkade lite sura uppe på verkstaden nu, de är ju inte lika benägna att hjälpa mig nu när jag inte skall reparera motorn, men som jag sa till dom, att först skulle det ta 2.3 veckor, sedan blev det 5 veckor innan dom ens tog en titt på vad det kunde vara för fel, det kan inte vara normalt att man skall behöva vänta 6-7 veckor på att får något fixat, 2-3 veckor kunde jag ha accepterat, men inte detta. Kan inte sitta här och väntar på att dom skall behag att hjälpa mig.

Så nu tar jag semester från detta några dagar.

Ja, här brukar sitta en liten röd motor, kanske någon som har några bra åror att låna ut.

Masten fixad, klar för avhämtning.

Märkt och klar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar