söndag 25 juni 2017

20-24/6
Tisdag, planen i dag var att hitta en ankarvik nära Marseille, ligger bla en liten ö strax utanför, men när jag väl kom dit så, var där ganska fullt med båtar och där låg en fiskeodling längst in i viken och dessutom fullt med fiskmåsar, så inget bra ankringsställe, jag prova två andra vikar men samma där, så vidare till plan B. jag hade för två år sedan varit inne i en hamn där man kunde ankra precis utanför vid en liten strand, så den sikta jag på nu, när jag kom dit så visade det sig att man hade spärrat av hela viken med bojar så det gick inte att ankra där, plan C, utanför Port Napoleon finns det en vik med en låg sandremsa som skydd, här blev det ankring för natten.

Onsdag, i dag gick jag den sista biten in till Port Napoleon och var där vid 10 tiden, efter att ha färdats nästa 1000 sjömil sedan jag lämna Crotone för knappt en månad sedan var jag nu här, där kanaläventyret skall börja. Efter att ha hitta en plats gick upp och anmälde min ankomst på hamnkontoret och beställde tid för avmastnings på fredag. Där efter gick jag till en av mekanikerna här i hamnen och försökte få dom att ställa upp på att hjälp mig med mitt oljeläckage, jag menade på att det måste vara bakre packboxen på vevaxeln, han mena på att det var kanske inte alls säkert och mecka i någon båt hade dom inte tid med dom närmsta veckorna, men efter att vi hade stått och diskuterat lite så kunde dom tänka sig att titta på det men då ville dom ha ut motorn ur båten och upp den till deras verkstad för då kunde dom ta det som lite stick i mellan jobb, vi bestämde att på fredag tar vi ut motorn efter jag har tagit av masten. Vad gäller reservdelarna, så har jag försökt att beställa dom i tre veckor utan större framgång, först svara dom inte och sedan skulle dom i sin tur beställa delarna, jag tänkte nämligen chansa på vilka dela jag behövde och ha dom här när jag kom hit men tyvärr så gick inte det, nu kan jag lika bra vänta tills motorn är ut och jag ser vad det är för dela jag behöver.

Torsdag, i dag så var det av med segel, packa ihop dingen, ta av bom mm och förbereda allt för avtagningen av masten i morgon. Måste samtidigt börja fundera på var jag gör av allt nu i båten. Båten vid sidan om är amerikansk och det är ett par som seglar den, dom har seglat hit över Atlanten och sedan seglat här i ca 5 månader på sommaren de sista fyra åren och varit på de flesta ställena i medelhavet och nu skall dom gå kanalerna en eller två somrar, dom hade inte bestämt sig riktigt ännu, men dom lämnade masten här sedan fick dom se om dom kom tillbaka och hämta den eller så skickar dom efter den dit till där dom är. 

Fredag, i dag åkte masten av kl 9 där efter parkera jag båten så nära kajen jag kunde, blev en plats ut, och fråga mekanikern om det var ok och att dom kunde ta motorn därifrån, svaret var att det skulle nog gå bra. Där efter lossa jag allt från motorn så det bara skulle vara till att lyfta ut den, vid 12.30 gick jag upp till verkstaden och snacka då med chefen, men se då kunde dom inte ta ut motorn när jag låg en plats ut, utan då fick vi ta det med hamnens kran och det kunde dom inte svara på när det skulle kunna gå, stön, inget skall vara lätt. Klockan halv fyra fick jag tag i dom igen och fick då svaret att det blev inget i dag, men på måndag hade dom lovat att ta det mellan något annat, alla har fullt upp här nu, silly Season kallar dom det nu, alla har bråttom och alla vill ha saker gjorda omgående, så det är lite som det är. På kvällen blev det sill, nypotatis och jordgubbar i sittbrunnen, senare på kvällen kom Frank, en tysk som kom i dag med båten på trailer, över på ett glas vin och lite snack, han och frun har sålt allt och skall nu segla på heltid, med början i medelhavet, sedan Karibien och där efter fick dom se om det blev jorden runt också, men planen fanns där.


Lördag, lite avslaget i dag då det inte blev något med motorn i går, känns det lite tungt nu. I dag har jag plockat av allt på masten och börjat plocka ihop den för transport, börja strax innan lunch med att tvätta av allt, men fick sedan lägga ner arbetet, det var alldeles för varmt att stå där mitt i den gassande solen när det är 34 grader varmt.  Så framåt kvällen när det hade blivit lite skugga kunde jag fortsätta jobbet med masten. 

Iles du Frioul, ön väster om Marseille.

Marseille.

Här är det en som har gått på grund och sjunket, precise bakom kan man se några master, dit skall jag för att ankra

Inloppet till Port Napoleon, grunt utanför rännan.

Här packas dingen ihop.

Seglen av, skall bara vikas också.

Masten avtagen, numera motorbåt.

Ett renoveringsobjekt i hamnen, här håller 7-8 st gubbar på med denna hela dagarna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar