onsdag 14 juni 2017

10-13/6
Lördag, tänkte ha lite sovmorgon då det hade varit en lång dag i går, men vaknade redan vid sju tiden och kunde inte somna om så jag gick upp, åt frukost och packa ihop det sista. Vid niotiden tog jag bussen in till Pisa, hade bokat en hyrbil där inne till tolv. Vid tiotiden var jag på hyrbilsfirman, lite tidigt så jag kunde inte får någon bil då, det fick bli en runda i staden i stället så länge, gick och titta om tornet fortfarande luta och där efter gick jag och satte mig på ett kafé. Vid 11.15 tiden var jag tillbaka på hyrbilsföretaget och då skulle den bilen jag skulle ha strax komma in och det gjorde den, men av någon anledning körde iväg med den igen, så i stället för den bilen blev jag uppgraderad till en Fiat 500 Grande, fint.
Vid 11.30 körde jag därifrån, jag hade ca 300 km till Galzignano Terme som ligger lite utanför Padova. Jag skulle hälsa på Vincenzo och Valentina, som var med och segla förra året, efter 3, 5 timmars bilfärd tvärs över Italien, var jag framme. Vincenzo har sitt eget bageri där han bakar ekologiskt bröd på italienskt gammaldags vis med vedeldad ung.  På eftermiddagen körde vi en liten guidad tur runt i landskapet runtomkring där dom bor, vi var bla. och titta i en liten by där poeten Francesco Petrarca hade bott sista tiden i sitt liv, där efter gick färden till en vingård, där vi åt lunch och så klart provsmaka lite vin från gården. På kvällen blev det pianokonsert i det fria, uppe på en av kullarna, mitt bland vinraderna var där en naturlig sluttning som var halvrund och längst ner var där en scen, utsikten härifrån var fantastisk, vid klart väder skall man kunna se hela vägen till Venedig härifrån. När konserten var slut träffade vi vinägaren och jag fråga om man kunde få besöka hans vingård och kanske provsmaka hans vin, han svara då klart du kan, skall vi ta det nu med en gång, men då klockan var strax efter 12 på natten så tyckte jag att det kanske var i senaste laget, så vi bestämde att vi tar det i morgon eftermiddag. Skall kanske säga det också att landskapet här är väldigt kuperat, är ca 30-40 kullar varav det högsta är ca 400 m och då med små byar liggande lite här och var och mellan dessa massor av vinodlingar på kullarna.
Söndag, i dag börja vi dagen med ett besök i Villa Barbarigo Pizzoni Ardemani trädgård som har vunnit pris för vackraste trädgården i Italien, massor av olika växter blandat med dammar, här fanns även en labyrint bestående av buxbomshäck som vi prova, inte helt lätt att hitta ut igen.
Efter lunch så var Vincenzo och Valentina bjudna på en grillfest/födelsedagskalas så där fick jag följa med, blev en god lunch med grillat, gott vin och trevliga människor, träffa en som förmodligen kommer att bli Italiens motsvarighet till Martin Timell, han var inredningsarkitekt och gjorde YouTube filmer på hur man kan renovera hemma och hade 7 miljoner följare, nu skulle han även börja göra tv-program. Där efter körde vi till vingården Calustra som gör ekologiskt vin för provsmakning av vin som vi hade diskuterat kvällen innan, allt vinet lagrades på ektunnor här och den kortaste lagringstiden var ett år, men här fanns viner som också var lagrade 7 år på tunnor, man lagra även några viner i betong cistern, i de stora rostfria tankarna hade man vinet max 4-5 veckor, där efter tappa man om det, enligt ägaren så blev det inte bra att lagra vin i rostfria tankar. Vi provsmaka väl från runt ett 10-12 tal tunnor där efter så gick vi in i hans egna lilla vinförråd och öppna två olika flaskor rödvin ett som var från 2001 och ett som var från 1996, han ville visa på fördelen med ett bra vin att om det får ligga buteljerat i 10-20 år så blir det bättre, mycket trevligt och intressant studiebesök.
På kvällen var vi på en jazzfestival som hölls på en av vingårdarna i närheten, temat var jazz, ekologiskt vin och ekologiska produkter, som bröd, salami och ost. Man betala 5 euro i inträde och för det fick man då jazzen och fri dricka, då i form av vin, ville man ha en talrik med bröd, ost och salami fick man betala 5 euro till.
Måndag, i dag efter frukost gav jag mig iväg igen, jag hade bestämt med min gamle chef Thomas Borgström att jag skulle komma och hälsa på dom nu när jag var i krokarna så att säga, kanske inte exakt i krokarna, blev en lite omväg på 350-400 kilometer, men vadå hade fria mil på hyrbilen så bara till att köra. Trevligt att se Thomas och Eva igen, dom bodde fint mitt ute på landet några mil ovanför Perugia, ligger strax söder om Toscana. Vi käka lunch ihop och på eftermiddagen körde vi upp och titta i en liten närbelägen by. Vid sextiden gav jag mig iväg igen, jag hade då ca 3 timmars körning tillbaka till båten där jag var strax efter niotiden.

Tisdagen, i dag har jag varit inne i Pisa och lämnat bilen, provianterat och fixat med motorn och lite annat på båten för morgondagens överfärd till Frankrike. Oljeläckaget i motorn verka vara något så när konstant, så förhoppningsvis klara det sig tills jag är i Port Napoleon, har beställt reservdelar som skall skickas dit och då förhoppningsvis är där när jag kommer dit nästa vecka. Har även lyckats boka en hamnplats i Nice, tänkte det kanske var bäst, sist jag passerade där var det fullt över allt.

Min Hyrbil.

Vincenzos bageri.

Här bodde han, Francesco Petrarca

Här kan man se en del av landskapet här.

Ligger ett 30-40 tal sådana här kullar runt om här.

Vingård, lite käk med lite vin till det.

Pianokonserten uppe på en av kullarna mitt bland vinrankorna, fantastisk utsikt här.

Så här såg det ut på kvällen.

Här bor dom, Vincenzo och Valentina

buxbomshäcks labyrint.

Så här såg det ut nere i den.

Villa Barbarigo Pizzoni Ardemani

Entrén till Villa Barbarigo Pizzoni Ardemani, en gång i tiden kunde man komma med båt hit från Venedig.

studiebesök på vingården Calustra

Här är en del av tunnorna som vinet lagras på.

Jazz/vin festival.

Tillbaka i båten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar