fredag 9 juni 2017

5-9/6
Då det har varit några transportdagar dessa dagar tänkte jag bara göra lite kortare sammanfattningar.
Måndag, gick upp kl 05.00 fixa kaffe och drog upp ankaret och satte kurs mot Rom, mina besättningsmedlemmar valde att ha en sovmorgon så vid halv åtta tiden titta dom upp, kan ju äga att dom missade en fantastik soluppgång. Ingen vind i dag så motorgång till rom, tog ca 12 timmar, vi la till i Lido di Ostias hamn vid femtiden. Var uppe och registrera båten, där efter blev det en dusch, första gången med rediga duschar sedan jag lämna Crotone. Kvällsmaten avnjöts på pizzerian vid sidan om vår plats, fantastisk god pizza.

Tisdag, Marcus och Roger åkte in till Rom i dag för att titta, jag fixad lite med båten och skickade lite mail, kunde även konstatera att oljeläckaget är större än önskvärt, så det måste fixas, jag chansar på att det håller till Port Napoleon och att jag kan få reservdelar skickade dit.
På kvällen blev det pasta carbonara i sittbrunnen är sista kvällen för Marcus och Roger.

Onsdag, i dag skulle Marcus och Roger åka hem dom hade bokat en taxi till 05.00, så upp tidigt, när dom åkt gick jag och sov ett tag till, jag skulle ingenstans i dag, väderprognosen var inte redigt rätt, skulle blåsa 10-15 m/s från dit jag skulle, så tvättdag och lite små fix, alltid något som behövs ses till.

Torsdag, efter att ha varit uppe och betalat en natt till och tankat diesel, så gav jag mig iväg, siktet inställt på Pisa. Blev en fin segling i början sedan dog vinden, senare på eftermiddagen kom den igen och sjön växte, mot sjö och mot vind i 8 timmar innan vinden dog igen, sjön tog lite längre tid på sig att lugna ner sig.

Fredag, när gryningen kom, hade sjön lagt sig och det blev en vindstilla dag, efter 165 sjömil och 33 timmar så gick jag upp för floden och angjorde samma hamn som för två år sedan.

Efter att har prutat ner hamnavgiften så blev det till att planera morgondagen jag tänkte lämna båten några dagar här och köra med bil och hälsa på kompisar, så ny äventyr.

Soluppgång på Ponza.

Reven vid ön Ponza.

Den här trålaren passera precis bakom mig när han tråla.

Solnedgång på torsdagen.

Mitt i natten kom en annan trålar upp precis bakom mig, innan han vek av igen.

Finns en och annan lyxbåt också här.

Fiskehyddorna  inloppet till floden vid Pisa hamn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar