onsdag 7 juni 2017

2-4/6
Fredag, i dag kasta vi loss från Torre del Grecco och satte kurs mot den lilla ön I. Di Procida som ligger i norra delen av Neapel bukten. Efter ca 3 timmars färd, med ett oroligt hav, var inte mycket vind, men mycket trafik som rörde upp havet och gjorde massa vågor, så kasta vi ankare i den lilla ankarviken nedanför Kastellet i staden Procida. Blev bad och en avkopplande eftermiddag och på kvällen käka vi pasta i båten och njöt av stillheten.

Lördag, i dag så gick vi upp kl 7 och drog upp ankaret och satte kurs mot ön Ventotene. Denna lilla ö som Romarna en gång anlade en hamn på och en lite by, ligger ca 30 sjömil norr om Neapelbukten. Vi anlände hit strax efter lunch och det var fullt men ankrade båtar utanför ön, men vi smet in i hamnen, vi tänkte ligga i hamn i natt, väl inne i denna trånga lilla hamn la vi till vid kajen, men innan vi hade gjort fast förtöjningarna fråga vi om priset, eller kanske rättare sagt hamnkaptenen upplyste oss om att pris denna dag var 10 euro meter, det var lång helg och det förväntades mycket folk hit, så man höjde priset, kanske rent av dubbla det. Vi tackade och sa att det var vi inte intresserade av att betala, han berätta då att om vi gick till stora hamnen och kunde hitta en plats där så kunde vi nog ligga på den gratis. Sagt och gjort vi körde runt och hitta en plats, gratis. På kvällen gick vi en runda i byn och gick på en liten restaurang på ett av torgen. Blev pasta med tonfisk för min del, Marcus och Roger tog en pasta med tomater och mozzarella. Att det var så mycket folk denna helgen berodde på att det var Italiens nationaldag på fredagen, så alla var långlediga denna helg.

Söndag, i dag satte vi kurs mot ön Ponza, den ligger ca 25 sjömil norr om Ventotene, dagen var helt vindstilla så motor och 5 timmar senare var vi där, jag tänkte vi skulle ankra här, men vi gick ändå in i hamnen och fråga vad det skulle kosta att ligga en natt här, vi tänkte det kunde vara kul att gå en runda i staden och nu när alla åker hem blir det tomt, så då borde vi kunna få ett bra pris, vi fråga på en brygga och dom skulle ha 13 euro metern, så vi la ner det projektet och ankra i ankarviken vid sidan om i ställe, vi ankra på 9 meters djup och vattnet var så klart att man såg botten klart och tydligt. Lite snorkling mm på eftermiddagen och på kvällen så blev det åter igen pasta i sittbrunnen. I morgon bitti blir det upp tidigt vi tänker ta oss hela vägen upp till Rom då.

Kastellet på ön I. Di Procida, här har även en annan svensk från Göteborg ankrat.

Staden Procida

Precis söder om Ventotene ligger ön Stefano som är en gammal fängelse ö.

Här har vi lagat till på ön Ventotene och tar en eftermiddags öl.

Här kan man se att delar av hamnen är utgrävd i berget.

I denna lilla hamnen tänkte vi först lägga oss, men priset satte stopp för det.

Små pittoreska gränder i byn.

Här skall vi käka kvällsmat.

En dag på havet.

Ön Ponza och staden Ponza.