tisdag 20 juni 2017

17-19/6
Lördag, i dag skulle jag ta mig de 22 sjömilen söder över till Cannes. Gav mig iväg vid niotiden, när jag kom ur hamninloppet så kom ett gigantiskt kryssningsfartyg och parkera i viken, på tvären, så jag fick köra runt om det, jisses vad stora dom är. När jag närma mig Cannes så stanna jag och badade, strax utanför Cannes ligger två öar så perfekt ställe att bara stanna för ett bad. När jag angjorde hamnen vid två tiden var det full rulle här, dom stora lustjakterna kom in en efter en och parkerad, jag fick en plats ganska långt ut på mitt bryggan, så där kunde jag ha full koll på alla som kom och gick.

Söndag, i dag blev det en runda i staden, hade fått tips av norrmannen i Nice om att här skulle finnas en trevlig marknad, så denna besökte jag, det enda jag hade på handelslistan när jag lämna båten var bröd, men efter att ha gått på marknaden ett tag hade jag handlat en massa annat, grönsaker, sallad, oliver, korv, ost och nypotatis, men inget bröd, tänk som det kan bli. På eftermiddagen gick jag en runda och titta på lustjakterna, det är Cannes Lions nu, reklamvärdens festival, som typ filmfestivalen som brukar vara här. De olika reklambyråerna har då hyrt, gissar jag, olika båtar för sina events, så man strajpa reklambyråernas namn på båtarna, gissar att det var ett tjugotal båtar i olika storlekar. Så galet mycket pengar en del har här i världen Jag skulle inte ens ha råd med parkeringsavgiften (hamnavgift) till någon av dessa båtar, men det är kul att gå och titta.
På den yttre pirarmen fanns en helikopterplatta här kom och gick helikoptrar hela dagen för att hämta och lämna personer, man undrar ju vilka det är som åker i dessa helikoptrar. Kvällsmaten avnjöts i sittbrunnen där jag kunde sitta och titta på eventet.

Måndag, i dag var det avfärd igen, jag hade bestämt mig för att ta mig ner till ön Ile de Porquerolles, en ö som ligger söder om Toulon, jag var framme vid 17 tiden, lite tidigt alla dagstrippsbåtar var inte borta, så fick ankra lite längre ut, men en fantastisk liten ankarevik, ankra på 7 meters djup och kristallklart vatten så man kan se botten tydligt. Ett svalkande bad och lite snorkling efter ankringen och en fin kväll i sittbrunnen där jag kunde avnjuta en underbar solnedgång. Det är nog detta jag kommer att sakna mest nu när jag snart kommer att gå in i kanalerna, ankringen och att bara kunna hoppa i havet från båten när man behöver svalka sig.

Kryssningsfartyget som tog upp halv viken.

Här ligger dom en del av lustjakterna i hamnen.

En som har varit ute på en lite tur och kommer nu tillbaka.

Affärsgatan i Cannes.

Marknaden.

Dit upp skall jag för att se på utsikten.

Helikoptern kom och gick hela dagen.

Här är de olika företagens mottagningar, innan man släpps ombord.

På väg upp till toppen.

Utsikten över Cannes och hamnen.

Lunch till sjöss.

Ankareviken, kanske sista.

Solnedgång, man bara njuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar