lördag 17 juni 2017

14-16/6
Onsdag, i dag skall jag ta hoppet till Frankrike och Nice, efter en lugn förmiddag så gav jag mig iväg strax efter lunch jag vill inte komma iväg för tidigt så att jag är i Nice eller då Villefranche för tidigt, incheckning först efter 12. Dagen flöt på och kvällen kom utan några större händelser, några delfiner kom och gick, dessa har jag sett ofta i år, på natten kom ett helt gäng delfiner och hoppade upp precis vid sidan om båten, höll på att skrämma slaget på mig. Efter tolv på natten kom dimman, ingen bra kombination mörker och dimma, man ser ingenting där ute då, så man får vara på sin vakt. När man seglar lite längre sträckor, så sitter man och funderar i sin ensamhet på lite olika saker, denna natt fundera jag lite på hur man hela tiden flyttar sina gränser, när jag gav mig av från Sverige för två år sedan, så var jag lite nervös för hur det skulle gå rent allmänt, när sedan svärfar mönstra av i Holland tänkte jag hur skall jag klara att gå på kanalerna helt själva, men det gick ju, när jag sedan skull lämna Holland och segla ut på öppet hav de 25 sjömilen ner till Belgien, var jag ganska nervös, helt själv på Nordsjön. Samma sedan när Micke lämna mig i Spanien, tänkte detta kan bli tufft, själva så många sjömil till Italien där jag skulle träffa familjen och natt seglingar var det inte tal om, i år har jag gjort 4 stycken dygns seglingar eller längre själva, något som jag helt uteslutet tidigare, så bara att konstatera att man flyttar sina gränser hela tiden för vad man kan och vågar. Får se hur det skall gå här framöver när jag skall gå genom hela Europa på kanalerna själv, är lite nervös för detta just nu, men det löser sig väl det också.

Torsdag. I dag anlände jag till Frankrike och Villefranche vid 13 tiden, efter lite mer än 24 timmars färd, när jag hade lagt till på anvisad plats och varit uppe på hamnkontoret så blev det lite avkoppling i sittbrunnen, då kom båtgrannen, det visade sig att han var norrman och han bodde här i Nice, fick lite tips på vad att se och göra i Nice. Villefranche ligger strax utanför Nice och det tar ca 10-15 minuter med bussen in. Känns lite konstigt att ha lämnat Italien, men det skall bli trevligt att vara någon månad nu i Frankrike. Efter kvällsmat blev det natti natti, klockan var då strax efter tio och jag hade varit vaken i ca 39 timmar.

Fredagen, i dag tog jag bussen in till Nice, där börja jag med att fixa ett Franskt telefonkort, så jag har tillgång till internet, inte lika bra deal som i Italien eller Grekland i fjor, men det skiljer sig väl från land till land, sen kan ju de nya EU reglerna om fri roaming så klart spela in nu.
Efter detta gick jag ner i gamla stan i dess små pittoreska gränder som blandas med restauranger, barer, souvenirbutiker, köttaffärer mm,mm, här blev det lunch, hitta ett ställe där man kan köpa olika smårätter och sedan gå med det till baren vid sidan om och sitta där, förutsatt så klart att man köpte något att dricka av dom, bra samarbete. Efter lunchen gick jag ner till strandpromenaden, Promenade des Anglais, där gick jag en bit längs havet, svårt att tänka sig att det var här lastbilen mejade ner en massa människor för knappt ett år sedan. Ganska varmt i dag, ligger på en bit över 30 grader här nu, så det fick bli ett vätskestopp i gamla stan, här mellan husen finns det skugga, så en kall öl här satt fint.

Vid 17 tiden börja jag ta mig tillbaka till båten, efter ett stopp i en mataffär för lite proviantering, så var jag tillbaka i hamnen och båten vid 19 tiden, när solen försvann ner bakom husen och berget strax efter 20 tiden så var det läge att gå och få en avsvalkande dusch där efter kvällsmat i sittbrunnen, så var denna dag slut.

Sista soluppgången över Italien.

Franska gästflaggan hissad.

Hamnen i Villefranche.

Utsikt över hamnen, där nere längs piren ligger Daphne.

Gamla stan.

En av två rätter som jag hade till lunch.

Strandpromenaden, Promenade des Anglais, 

Här var det marknad på förmiddagen till strax efter lunch, där efter flyttade restaurangerna in under taken.

Place Masséna, Nice

Utsikt över Nice, hamnen först sedan längre bort strandpromenaden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar