måndag 3 juli 2017

30/6-3/7
Fredag, nu är det semester från allt bekymmer, efter frukost så kolla jag upp bussen till Arles, har bokat ett rum där, tänkte spendera helgen med att bara njuta av Arles. Vi var där för 12 år sedan när vi tog hem båten efter att ha köpt den. 12.30 tog jag busen och var i Arles en timme senare, efter lite letande hitta jag mitt boende, in i en liten gränd, här hade jag ett litet rum hemma hos en äldre dam. Huset var i två plan, men där man kom in var det mitt i mellan planen, så en halvtrappa ner var kök,, mm en halvtrappa upp var mitt rum, badrum och några flera sovrum och något som likna allrum. Här var prylar precis över allt, böcker i massor, tavlor, gamla saker, ja allt. På eftermiddagen gick jag ut en runda på stan, det visade sig att jag hade kommet precis till den årliga traditionella kostym festivalen, här klär man då upp sig i traditionella kläder från 1800 talet. Invigningen på fredagen var med en kortege genom staden som avslutades på den gamla romare arenan.

Lördagen, i dag gick jag runt i alla smågränder och titta, Där efter blev det ner till floden var nyfiken på att se om det fortfarande såg lika dant ut, det gjorde förutom bryggan som vi låg vid var nu borta, här var ett bra ställe för lunch så jag satta mig ner i skuggan vid kanalkanten och åt min medhavda lunch, bestående av painriche, ost och lite vin. På eftermiddagen gick jag till Van Gogh museet och tittade, han var verksam här under 15 månader runt 1888 och skall ha målat över 300 tavlor här. Även Picasso skall ha varit verksam här ett tag och hade en utställning här i mitten på 1950 talet. På kvällen blev det en lite trevlig lokal restaurang i närheten av där jag bodde.

Söndag, efter frukost packade jag ihop mina saker och sa adjö till damen som hyrde ut rummet, där efter gick jag ner till torget, i dag var det allmän mingeldag med alla uppklädda i sina traditionella kostymer, här träffades man och minglade under några timmar på förmiddagen där efter gick man i samlad kortege till arenan. Jag däremot gick till turistbyrån för att ta reda på när och var bussen till Port St Louis gick och tur var väl det, för där gick bara två bussar på söndagar och den första gick 11.30 och nästa 18.30, så snabbt hitta busstationen, som dom hade flytta då hela centrum var avstängt., han precis med 11.30 bussen, lite flyt där. När jag kom tillbaka till port st louis så såg jag att där låg en svensk båt i hamnen, så jag ner och prata med dom ett tag, dom skulle också hem, men dom skulle ta båten på lastbil. På båten var där en annan kille också, som hade sin båt på det andra varvet här, han berättade att dom mekanikerna som försökte lura mig försökte lura han för ett år sedan, han hade beställt ett motor jobb för mycket pengar som skulle vara färdigt i april men när han kom ner så hade dom inte gjort jobbet och sa bara att dom inte hunnit och han fick vänta fyra veckor till, då tog han sin motor och fixa till den hjälpligt själva så dom i alla fall kunde använda båten, några veckor senare ringer då fadern och säger att nu kan dom fixa motorn och det till halva priset, rena lurendrejeriet från början till slut, börjar nog känna att jag gjorde rätt att inte ha mera med dom att göra, nu skall jag bara få ut min motor därifrån.


Måndag. Inte mycket händer här nu, har fixat några småsaker på båten, var uppe och pratade med hamnkontoret och hur lång tid innan jag måste boka kranen för att sätta i motorn, dagen innan var svaret, så det känns ju lugnt. Sedan har dom skickat en räkning hem till mig på avtagning av masten, känns ju litet konstigt när jag fortfarande är här, fråga varför, men det kunde dom inte svara på, blir lite konfunderad över deras tillvägagångssätt här, känner att jag vill komma bort härifrån så fort jag kan. Frank och hans fru har nu kommet tillbaka så i kväll skall jag dricka en öl med dom.

Ner här på denna lilla gata bodde jag.

Frukostrummet.

Fredag och Festivalen börjar.

Uppklädda i Solrosdräkter. 

Avslutning på kvällen i arenan.

Lördag och marknad, här krydor från alla världens hörn.

En av alla små gator/gränder i Arles.

Här låg vi med båten för 12 år sedan, nu är det bara stolparna kvar, bryggan är borta.

 
Amfibieteatern från romartiden.

Van Gogh museet, tavlan på bilden är den samma som den verkliga vyn i dag.

Torget med sin obelisk i mitten, i dag är det söndag och här minglar man då.

Även barnvagnarna var tidsenliga.

Kvinnliga ryttare uppklädda.

Dom manliga ryttarna med sina damer bak på hästen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar