17-19/7
Måndag till
onsdag.
På dessa dagar
har Jag har gått upp för hela kanalen Rhône och är nu inne i Saône.
Rhône är 310
kilometer lång och har 13 slussar, varav den som lyfter högst är 23 meter. När man är där i den som lyfter 23 meter så
känner man sig ganska liten, det är långt upp till sluss kanten, men upplevelsen är stor. Jag
har även råkat ut för några små strapatser, den första var en sluss där dom öppna
kranen för fullt, fastän jag har ett varv på tamparna på mittknapen så var det
svårt att hålla båten, virvelströmmarna i slussen blir väldigt starka, det vara
bara jag i slussen så jag vet inte om det var för att jävlas eller om dom ville
se om jag klara av det och det gjorde jag. Har även lyckats smälla en fender, jag gick in efter en
pråm, jag väntar alltid tills de är inne på plats och har stängt av motorn och jag trodde han var färdig men han bestämde han sig för att köra
en gång till med motorn när jag var inne, jag hade en meter till slussvägen och
virvlarna gjorde att båten bara trycktes rätt in i slussvägen och pang, där
gick fendern i sönder, som tur var har jag reserv, så det var ingen fara så
sett, men man är ganska maktlös när man bara puttas rätt in i väggen utan att
kunna göra något. I övrigt har jag kört på med långa dagar 13-14 timmar per dag för att
komma upp en bit och ta igen lite av den tiden jag har förlorat med
motorkrånglet, men jag har samtidigt njutet av landskapet och byarna man har
passerat. Det har blåst en del här, speciellt på måndagen då gick det ett tag 1
meter höga vågor på kanalen, som tur var hade jag dom med mig, annars hade det
inte varigt roligt, att ha både mot- vind -ström och vågor, nu hade jag bara
motström.
Rhône slutar
i Lyon och Saône börjar där. Första slussen i Saône är strax norr om Lyon och
storleken på dem är samma som i Rhône men inga flytande pollare och lyft höjden
är lägre och första var på 4 meter. Här finns fasta pollare på tre nivåer så
man får flytta repen efterhand som man åker upp. Den tekniken som jag hade med de
flytande pollarna, fungerade inte så bra här, fick kämpa ganska mycket i första
slussen, så till andra slussen ändra jag tekniken, jag tog en tamp på
mittknapen och höll in båten med den, där efter så tog jag förtampen och la om
pollaren och bara såg till så att nosen på båten inte gick för långt ut, detta
gick betydligt enklare. Kanalerna börjar nu även bli lite mindre. I natt har jag
lagt till nedan för en restaurang utan för en liten by, trevligt litet mysigt
ställe.
Denna typen av kryssningsfartyg finns det gott om här.
Högsta slussen, 23 meter, in där till höger skall jag.
På väg in i slussen.
Snart inne.
Inne och parkerad.
Här skiftar det till vänstertrafik, har lite med strömmen att göra.
Här märks det att man har kommet upp en bit ovanför havet.
Finns en del små byar med gamla fästningar i.
Här en gammal hängbro, den var så smal vid pylonerna att bara en bil fick plats.
På vissa ställen kan man se vinodlingarna längs sluttningarna.
Vågor på floden, tidvis 1 m höga.
Längs kanalkanten så finns det kilometerskyltar, denna berättar att det är 25,5 kilometer kvar till Lyon.
Pråmarna, långa som en följetong, anpassade till slussarna, så de flesta är 11,5 m breda och ca 170-180 m långa.
Sista slussen på Rhône, lyfthöjd 11,8 meter.
Staden Lyon, här låg vi vid träden för 12 år sedan och firade Frankrikes nationaldag.
En Tysk Trimaran, med infällda pontoner på väg till medelhavet.
Och här har jag stannat i natt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar