tisdag 11 juli 2017

8-11/7
Lördag och söndag, helgen gick utan det hände så mycket. På söndagskvällen var jag över i Franks båt och åt hemmagjord pizza och snacka äventyr, dom har ju sina framför sig.

Måndag, i dag fick jag ett nytt mail från firman som jag köpt motorn av, de hade skiftat transportföretag i fredags, så nu är den på väg och jag har fått en tracking nummer så jag kan följa transporten, motorn gick från England i fredags natt och i dag så anlände den till Paris där den lastades om för transport söderöver. Jag har även fått ut min gamla motor från verkstaden här, dom ville ha 100 euro, för sin tid, jag prutade ner det till 50 euro kontant och sedan fick jag den utkörd. Pratade med min fru i dag och hon påpekade för mig att jag var väldigt gnällig och frågade om det inte händer något roligt om dagarna och det är klart det gör, men det tråkiga har en tendens till att ta överhand när man bara sitter här och väntar och ser dagarna gå förbi och man börjar känna paniken att jag måste komma iväg annars kommer det bli problem att hinna hem i tid, tja, då ser man bara problemen. Men som sagt idag var där några ljusningar i tillvaron, känns genast mycket bättre. Det har det även anlänt två andra svenska båtar hit, dom skall inte i kanalerna men trevligt med några flera svenskar.

Tisdag, i dag har motorn anlänt till Montpellier och jag hoppas att den skall köras ut i morgon. Dagens projekt har även varit att betalt mastavtagningen och lastningen av masten, samt masttransporten, masten är inbokad till att hämtas i morgon. På eftermiddagen var jag inne i byn och handla lite, fyller på förråden nu, kommer köra på sedan, har även fyllt upp diesel i tanken så det är klart, tankbilen var här nu på morgonen så det var lika bra att fylla på, risken kan ju annars vara att jag får stå här och vänta när jag skall i väg och behöver fylla dieseln.

Har funderat lite på rutten hem, har ju tid till det, jag kommer inte att gå över Paris, Belgien och Holland som var tanken, den tiden har jag inte längre utan det får bli den vanliga traditionella rutten, som de flesta går när man skall till eller från medelhavet, vilken är, sett härifrån, först upp i Rhone som sedan övergår i Saone för att därifrån gå in i  Canal des Vosges och efter Nancy blir det Mosel för att komma ut i Rhein vid Koblenz och där efter Mittelland kanal på tvären i Tyskland och sedan in på Elbe-Seiten kanal och Elbe-Lübeck kanal för att komma ut i floden Trave. 
Kanske inte vad jag tänkt mig från början, men så är det, man får vara beredd på att ändra sina planer efter förhållandenablir jättebra detta också.


Här är den, den gamla motorn, har täckt över den med en pressning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar