fredag 28 juli 2017

Hallo!
Hej! Jag heter Nova! Jag är Peters yngsta dotter. Detta är mitt inlägg på Pappas Blogg och jag har valt fotona. Jag är här och hälsar på för att få träffa min pappa. Jag kom med min mamma, min stora syster och en annan familj igår (20/7). Vi hade varit på en road tripp och kom alltså med bilarna.  Jag blev glad att få se min pappa. Idag har vi åkt båt i ca 6½ timme. Jag, pappa, min syster Tone, Tilde (kompis) och hennes pappa Per åkte med båten. Helen, Pers fru, och min mamma tog bilen med vår hund Luna. Under turen så var jag på mobilen, Ipaden och spelade kort (och åt lite godis). Ibland när vi åkte vi igenom en sluss träffade vi Helen, min mamma Karin och min hund Luna. Jag och Tilde spelade kort och Tone sov. När slussningen var slut den dagen gick pappa Peter och Per i land och när det kom tillbaka så kom det med WiFi! Då vaknade visst Tone! En sak som är synd är att WiFi-et var segt men det är bättre än inget! 
Hej där!
Jag har inte skrivit på ett tag men jag ska berätta lite. Den 23/7 så begav den andra familjen sig av  hemåt. Igår var det måndag. Det var ingen vanlig dag för det var Lunas födelsedag! Hurra! Hurra! Hurra…! Luna, hon fyllde 2 år! Då den dagen så åkte Luna och mamma med en bit på båten. Efter lunchen så cyklade mamma och Luna för att hämta bilen. Ett tag under turen så gjorde jag en liten tårta (macka) och en liten mindre till Luna. Det var mest gurka melon och bröd, fast det var inte så mycket. Vi hade även köpt lite hundgodis till henne. Det var en sak som heter Beefstick. Det är ungefär en mjuk stång av kött, fast den var inte som att ta i färskt kött. Under färden så har vi åkt igenom några slussar. Jag höll i förtampen medans min syster Tone klättrade upp på en stege och höll i aktertampen. Idag vaknade jag upp genom att jag skulle vända mig men då kände något mjukt. Det var Luna vår hund som hade hoppat upp i sängen där jag och pappa låg. Pappa mös lite med Luna och sedan kelade jag också med henne. Sen har jag idag prövat styrt lite och jag har varit på ipaden och sånt. Jag, pappa och Tone har slussat 5 slussar idag. Nu är det kväll och jag har ätit mat. Klockan är just nu 20:56 och jag har inte gjort särskilt mer än så. Jag skrev detta 25/7. Hejdå!!!!!!
Nämen hallå!
Hej! Den 26/7 slussade vi 18 slussar. Under resan så har vi sätt många kor och det gjorde det vi igår också. Vi slussade med Tone men sedan ville hon inte mer, så då åkte hon med mamma. Mamma hjälpte också till. En sorglig sak är att jag höll i tampen och vi var in princip färdig.  Då såg jag en fjäril som flög nära vattnet och studsade typ 2 gånger på vatten ytan och sedan hittade upp på land men satte sig inte ner och vilade. Så sedan såg jag att den var i vattnet och försökte ta sig upp genom at flaxa med vingarna men den lyckades inte! Då höll den på att drunkna jag ville rädda den men jag hade inte en håv och sen skulle vi köra ifrån slussen! R.I.P Fjärilen  :-(
Den 27/7 alltså idag så slussade vi hela 26 slussar! I början var det Peter, Tone och jag som slussade. Sedan kom mamma och hjälpte till. Tone cyklade. I slutet när mamma kom så tog jag hand om Luna, för hon var också på båten. När vi var framme så parkerade vi båten. Jag gick ut med hunden och då såg jag 6 ankor och många kor i en kohage. Luna morrade en gång och då sa jag till henne och sedan så gick vi tillbaka och sprang lite. Det har varit många snälla människor som var från både Belgien och Holland som har varit väldigt snälla och gett bra och viktig information. Tack så mycket, till dom. Imorgon så ska vi åka hem. Jag tror vi åker på morgonen. Jag är inte så glad över det för att jag kommer att sakna min pappa. Det är mest i början jag saknar honom.
Saker som har hänt och jag inte har nämnt.
En dag så när vi slussade så var vi bredvid någon stans där de hade sina djur. Det fanns en åsna, hönor, ankor och några får.
Dagen efter Luna hade fyllt år så på kvällen så ramlade Luna i vattnet. Det var så att mamma och Luna hade varit på en kvällspromenad. Då hade Luna blivit så självsäker på att hoppa ombord på båten, men hon hoppade antagligen på, på fel tillfälle och ramlat i. När hon hade ramlat i så skrek mamma typ, ”Hunden ramlade i!!!!”. Eftersom Luna då var mellan båten och kajen var mamma orolig att hon hade klämts eller blivit medvetslös, för hon hörde inte Luna efter hon hade ramlat i. Då hade pappa sagt tänd en lampa, för det var ju jätte mörkt. Mamma hade fått tag Luna i nackskinnet för det var ungefär en alv meter ner till vattnet så hon nådde när hon låg ner på magen. Luna simmade ju men hon var ju rädd. Pappa tog ner badstegen där bak på båten. Sedan gick han ner på stegen och kallade på hunden då simmade hon till honom. När hon hade simmat ungefär nån meter så fiskade han upp henne. Under tiden så lös jag med min mobil på Luna för att vi skulle se henne! När hon var uppe i båten så torkade mamma henne och sedan så fick hon 2 beffsticks.
Jag har också fått tuta i ett horn för att ge signal att vi kommer runt hörnet. Bra att veta för andra båtar om det kommer någon! Vi hörde aldrig någon tuta!

Ja! Mer kan jag inte direkt berätta än att jag har fångat lite flugor, så Hejdå och ha det bra! :-D

En hel flock kor längs kanalen.

Här slussar vi, Jag, Per och Tilde.

Restaurangbesök.

Här är vår första tunnel.

Jag som fördäcksgast.

Luna spanar in hönorna vid sidan om slussen.

Lunas plast när vi kör.

Lunas tvåårskalas.

Tårtan som jag gjorde till Luna.

Här väntar vi på att slussa.

Här är det jag som styr.

Mamma och Luna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar