fredag 28 juli 2017

Detta är Tones Blogginlägg 20/7-27/7-2017
Vi går just nu (20/7) genom den franska kanalen för att – så att säga – snidda genom landet. Efter att ha spenderat en vecka uppe i bergen i Frankrike vid Genèvesjön åkte jag, mamma, min lillasyster Nova, vår hund Luna och min kompis Tilde och hennes föräldrar till pappa och vår båt Daphne. Det var en ganska kort bilfärd – i jämförelse med de fjorton timmar det tog för oss att åka ner till Frankrike från Skåne – på ungefär tre timmar. När vi kom fram till båten packade vi in det vi behövde och började laga middag. Det blev en enkel middag med en Italiensk touch. Luna fick också följa med på båten och ligga på durken medan vi åt.
Nästa morgon den 21/7 ringde alarmet klockan 8 och vi steg upp för att äta frukost. Eftersom det numera finns sju på båten och inte bara en fick vi sprida ut oss så gott det gick i sittbrunnen. Mamma och Helene (kompis mamma) körde våra två bilar vi hade åkt i tidigare medan pappa, Per (kompis pappa), Tilde (kompis), Nova och jag antingen körde eller åkte i båten.
                      Hamnen vi kom till den eftermiddagen/kvällen hade wifi. Jag, Tilde och Helene skulle gå upp i byn för och se om det fanns något roligt, men hela byn såg död ut. Nästan alla byggnader vi såg var till salu och det fanns nästan inget tecken på liv alls. Till kvällen skulle vi hur som helst se om vi kunde hitta en restaurang och det gjorde vi. Jag beställde musslor, men musslorna kom mycket senare än all annan mat; min hunger var stillad av Novas pommes frites när mina musslor kom.
                      Nästa dag (22/7) bar det av till nästa hamn. Mamma och Helene tog var sin bil igen och denna gång tog de med cyklar så att de skulle kunna cykla rundor lite då bilarna tar sig fram mycket snabbare på land än vad båten tar sig fram genom kanalen. Luna fick åka med mamma i sin cykelvagn. Även denna hamn vi kom fram till hade wifi. Vi hann dock inte gå upp till denna by, men den verkade mer levande. På kvällen spelades det musik vid hamnen. Jag gick upp för att kolla. Jag gissade på att det var något sorts bröllop eftersom det fanns bord och stolar och personerna som satt vid stolarna var finklädda.
                      I morse (23/7) hörde jag ingen klocka och vaknade runt 9. Tilde undrade om jag hade hört när hon vaknade klockan 5 i morse, men det hade jag inte. Hon tyckte att det var ett mirakel. De vuxna åt frukost tillsammans uppe i sittbrunnen eftersom de ville komma iväg tidigare. Jag, Nova och Tilde hade en lite senare frukost under däck medan övrig besättning höll på att antingen köra ut ur hamnen eller ur parkeringsfickan. Vi stannade vid lunch i en liten hamn där vi släppte av Tilde och hennes familj eftersom de skulle köra hemåt. Jag, Nova och pappa fortsatte med båten i kanalen någon timme till. Eftersom Per nu mera inte fanns på båten betydde det att jag och Nova fick ta hand om slussarna. Jag var hopp-i-land-Kalle. När vi skulle köra in till en hamn gick vi på grund och fick därför köra vidare till ett annat ställe att stanna över natten på. Vi hittade en brygga vid en sluss som vi la till vid.
                      I dag (24/7) kastade vi loss och mamma körde med bilen någon mil och parkerade den. Sedan hämtade vi upp henne med båten och vi åkte alla fyra (fem med Luna) tillsammans en bit. När vi sedan stannade för att äta lunch tog mamma Luna med cykeln tillbaka till bilen. Jag, Nova och pappa fortsatte med båten till en hamn. Vid den hamnen träffade vi sedan mamma som hade kört dit med bilen. Vi alla åkte sedan till närmsta supermarket och storhandlade.
                      Den 25 juli körde jag och mamma snabbt in om supermarket igen eftersom pappa behövde batterier till sin kontroll som styr ankaret. Sedan tog mamma som vanligt bilen tillsammans med Luna. Just nu sitter vi andra tre på båten och pappa spelar skithög, skitdålig musik på båten. Vi stannade sedan vid en kajkant till kvällen och sedan åt vi kvällsmat i sittbrunnen.
                      Igår (26/7) kastade vi loss som vanligt. Mamma tog bilen och vi andra tog båten. Men under den tredje slussen den dagen kom mamma på cykeln då hon hade parkerat bilen längre bort. Mamma hoppade då på båten istället för mig och hjälpte pappa och nova med slussarna. Jag tog cykeln istället och cyklade bredvid. Senare tyckte mamma att pappa skulle träna på att ta slussarna själv, eftersom vi inte skulle kunna vara med hela tiden. Han kom på en teknik han kunde använda sig av, men mamma hjälpte till ändå i alla slussar. Nova satt i sittbrunnen och passade Luna. Det regnade igår. Vi förtöjde precis ovanför en sluss och sov där. Tyvärr kunde jag inte sova så bra, eftersom bruset från slussen lät hela tiden.
                      Idag (27/7) är sista dagen och vi tog 26 slussar idag. Jag var inte med på alla eftersom jag cyklade bredvid och drog i spaken så att slussarna börjar ta in vatten. Så höll det på hela dagen tills vi stannade vid en kajkant utanför en by. Då åkte vi till en supermarket och sedan åt vi kvällsmat. Imorgon ska vi åka hem och jag hoppas att vi hinner hela vägen på en dag. Det har varit lite långtråkigt eftersom det ser lika dant ut genom kanalen och slussarna såg också lika dana ut. Men det var kul att få se pappa igen och gå kanalerna med honom. Nu dröjer det inte länge tills han kommer hem.

Här är det Per som styr.

Jag, Tilde, Nova och Per i en sluss.

Här skall vi in i en tunnel.

När vi kom ut stod Helen, Mamma och Luna där.

Jag och Nova Gör oss redo för en sluss.

Här är jag uppe på kanten och lägger om linorna.

Jag gör mig redo för att klättra upp på stegen.

I bland är det väldigt smalt i kanalen.

Här håller jag aktertampen.

Här kommer vi till en liten by.

Nova i en sluss, här med tampen på mitten bara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar