lördag 29 juli 2017

20-27/7
Jag tänkte sammanfatta den sista veckan lite, då även mina två döttrar har gjort varsitt inlägg, så kan dessa tre inläggen komplettera varandra lite.
Jag är nu inne i kanal de Vosges och Saône är nu passerad.  Saône som är 408 kilometer lång har 19 slussar, de 5 första är stora, resterande har de mindre måtten 40 x 5 meter, lyfthöjden är också betydligt lägre än de i Rhône, oftast bara 3-4 meter, de stora slussarna är det personal på, medan de mindre är automatiserade, man vrider på en slang innan slussen för att öppna den och i slussen lyfter man på en stång för att sätta igång den, här finns då också en nödstopp, om man skulle behöva stanna proceduren.
På torsdagen kom hela gänget, tyvärr så lyckades jag inte hitta någon plats i hamnen så jag fick lägga mig vid en hög kaj, det var två meter ner till båten, enda problemet var hunden som vi fick bära upp och ner.
Följande dagar rullade på med kanaler och slussar, när vi kom till de mindre slussarna så ändra tekniken sig lite, här får man klättra upp för en stege och lägga på tampen på en pollare, finns inget i slussväggen som man kan använda som hållare, så vår teknik här blev att en klättrade upp och la på förtampen och tog sedan aktertampen där uppe, så slapp man klättra ner i båten igen. Vi har även passerat två tunnlar, den första 640 meter och den andra 685 meter lång. Tunnlarna är så smala att man bara kan köra åt ett håll i taget, så därför är infarten till dom är ljusreglerad och man får vänta tills det blir grönt att åk in. När vi nu har kommet in i de lite mindre kanalerna så blir det både smalare och grundare, vilket även innebär att tilläggningsplatserna när man har en djupgående båt minskar. på tisdagen försökte jag gå in i en liten sidokanal in till en stad där jag hade sett att det fans en stadskaj, men på vägen in satte vi oss på grund, kanalen grundade upp från 2,4 meter till 1,7 och då fastnade vi, efter att ha lyckats svänga runt båten så gick vi för full maskin och jag körde bogpropellern höger och vänster växelvis och då lyckades vi slingra oss loss, mycket bra grej bogpropellern, har haft mycket nytta av den.
På onsdagen gick vi in i kanal de Vosges, i första slussen så fick vi en fjärrkontroll för att manövrera slussarna, dessa är automatiserade, där man öppnar slussen med fjärrkontrollen och sätter igång den med en spak inne i slussen. Här i första slussen fick vi även beskedet att då det är dåligt med vatten i år så man garanterar bara 2 meter i kanalen, lite nervöst när man har ett djupgående på 1,8 meter plus, så jag hoppas att det inte blir mindre för då kommer jag inte igenom.  Vi la till för natten i kanalkanten efter första slussen, här träffade vi en holländare, som berätta att kanalerna efter Nancy till Belgien inte var farbara för att det var för lite vatten i år, kanske tur i oturen att det inte blev Paris hållet, för som det ser ut nu med det lilla vattnet det är i år, så verkar det som jag inte hade kommet fram det hållet.  På torsdagen så slussade jag och mina töser, frun körde bilen och kom då och då med cykeln eller stod vid en sluss och väntade på oss. Slussarna öppnar kl 9.00 och stänger kl 18.00 så det är mellan denna tid man kan röra sig på kanalerna och utifrån detta får man försöka planera sitt nattstopp, denna natt så blev det precis ovanför en sluss, vid kanalkanten, hitta en liten bit där som var djup tillräcklig. På kvällen när vi satt i sittbrunnen såg vi att dom tömde slussen och släppte igenom lite vatten då och då, gissningsvis för att hålla vattennivån i kanalen på rätt nivå.
På torsdagen så tog vi en heldag med att försöka komma upp till högsta punkten, vi han med 26 slussar denna dag tack vare mina fantastiska döttrar och min underbara fru, men då det inte fanns någon bra tillagningsplats på biten längst upp, innan man börjar slussa ner igen, så valde vi att stanna innan den sista upp slussen för natten, här fans en kaj eller spontad kanalbit som var tillräckligt djupt för att vi skulle komma in till kanten.

Under dagen passerade vi två svängbroar som var handmanövrerade, där man skulle ge signal innan så kom det ut en gubbe och vred undan bron så vi kunde passera, vi passerade även flera trånga passager där man inte kunde mötas och vi fick ge signal innan, ungefär som när man kör bil på små bergsvägar och tutar innan kurvan för att visa att man kommer.

Här kan man se deras fendrar eller rättare sagt klossar, som dom använder i slussarna.

En hemmabygd flotte, bestående av en massa plastdunkar.

Sluss under bro, hoppas här är plats när vi åker upp.

Första tunneln.

Här blev det ett stopp för natten, balanserande på en stolpe.

Finns några slussar som inte används just nu, dessa står då bara öppna att åka igenom.

Här vrider Nova på stången/plastslangen, för att öppna slussen.

Karin handlar vin och honung i en sluss.

Tunnel nummer två.

Vi denna slussen så var det olika utemöbler uppställda i 5 grupper.

Till höger skall vi in.

Nova fick i bland kämpa med sin förtamp.

Tone hade hand om aktertampen.

Här ligger vi vid kanalkanten i kanal de Vosges.

Finns en del trånga passager här.

Nova ger signal strax in i en smal passage där det kan vara trångt att möta någon

Här kommer den.

Mitt i byn var där en sluss, vilket man kan skymta där borta.

En bit av kanalen gick längs en gammal stadsmur.

Emellanåt hänger träden långt in över kanalen.

Tone cyklade längs kanalen en dag i samma takt som vi.

Här har vi ändrat teknik och använder nu en tamp på mitten för att hålla båten och förtampen bara för att styra nosen.

Här är vi då för natten precis ovanför en sluss.

Bron vrids undan för oss.

Och här är han som utför jobbet.

Karin med fjärrkontrollen som öppnar slussen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar