fredag 4 augusti 2017

28-30/7
Fredag morgon lämnade familjen för hemfärd och jag gick till den sista uppslussen för att komma upp till den högsta punkten på denna resa. Efter de sista tre meterna upp så var jag nu uppe på 360 meter över havet, härifrån är det bara nerförsbacke hela vägen hem. Men först är det en kanalsträcka på ca 11 kilometer innan man börjar slussa neråt. Denna bit är ganska grund, hade 7 bottenkänningar innan jag var förbi, men det kan man ju tänka sig, att här längs upp så är det minst vatten. Där efter böja jag ner slussande, mycket enklare, bara lägga på en tamp på mitten av båten och låta linan löpa ut medan man åker ner och det känns bättre också att jag fyller på vatten dit jag skall inte som när jag slussade uppåt, då tog jag vattnet får dit jag skulle. Det blev totalt 26 slussar denna dag innan jag hitta en tilläggningsplats som var tillräckligt djup, för att lägga till vid.

Lördagen löpte på i ungefär samma, slussning neråt. Råka dock ut för en incident här, jag mötte en lastpråm i trång kurva. När jag kom runt hörnet var han där och jag hade ingen möjlighet att stanna eller backa, han kom för fort för det och då det var i kurvan tog han ut svängen rejält så där var inte mycket kvar för mig, så det vara till att gasa på, jag körde så nära han jag kunde och vågade och hoppades på att där var tillräckligt djup för mig, tänkte det är bättre jag stöter ihop med han än att han trycker upp mig på land, jag hade väl mindre än 1 meter till land och en halv meter till han, det hela gick bra, men vad rädd jag blev, trodde det var kört där ett tag. På kvällen la jag till vid en brygga längs kanalen, tyvärr så var där lite grunt så jag kom inte hela vägen in, fattades ca halv meter, så jag fick hoppa i land.

Söndagen passera jag ytterligare ett grunt parti, här hade jag väl bottenkänning ett tiotal gånger. vid lunch slussade jag ut från kanal de Vosges, kändes skönt att komma ut på djupt vatten igen, nu hade jag ca tre meters djup i kanalen. Jag är nu i Mosselle, den franska delen av Mosel och här är det stora slussar igen.


Summering av kanal de Vosges, kanalen är 123 kilometer lång och har 93 slussar på den biten jag gick och högsta höjden är 360 meter över havet. Ont om tilläggningsplatser om man hare ett djupgående på 1,8 meter som jag, jag hade totalt 17 grundkänningar, varav 7 var så kraftiga att de lyfte hela båten, det var dock bara dy eller sand, så inge större fara. 

Emellanåt så hänger träden långt över kanalen. 

Här är jag uppe på högsta sträckan, här ligger kanalen högre än omgivningen bitvis.

Lite trångt ibland.

Här skall jag in till vänster.

Nu bär det av nerför.

På denna lilla pråm/färja hade man satt en husvagn på så man kunde bo på den.

I väntan på slussning.

Här kan man se luckorna i slussporten som man släpper in vattnet i slussen.

I vissa slussar växte det fullt med gröna växter på slussväggarna.

Här ligger jag för natten vid kanalkanten.

Fjärrkontrollen för att öppna slussarna.

Man rikta det på dessa stolparna som är strax innan slussarna.

Här var det fisketävling i dag.

Kanalen går här genom en skog.

I vissa slussar rinner vattnet över portarna.

Här underhåller man kanalen, kan behövas, detta var den grundaste delen, 1,7 på vissa ställen.

Här en akvedukt innan slussen.

Här är då där jag inte kom hela vägen in till kajen.

Sista slussen på kanal de Vosges. 

Ut igen i större kanaler, Mosselle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar