15-16/7
Lördag, i
dag gick jag upp för att betala hamnavgiften, så jag kan lämna i imorgon bitti. Jag
hade räknat ut vad jag trodde det skulle kosta, men det stämde inte, man har
dagspris, veckopris, månadspris och års pris. Jag har då varit här i tre veckor
och tre dagar, då tänker jag att det är veckopriset som gäller, vilket då
utslaget per dag blir ca 33 euro dagen och ja det gjorde det, för hela veckor, för
de tre dagarna var det dagspris på 45 euro per dag, så mina tre sista dagar
blev dyrare än mina veckodagar de tre först veckorna, konstigt. På eftermiddagen åkte jag och
frank in till vinaffären och fyllde på vin, samma som i Italien man har med sina
behållare så fyller de bara på i de, 1,9 euro litern kosta det. På kvällen åt
vi en gemensam middag, där jag fixa förrätten, med lite sill och potatis och snaps,
de fixa huvudrätterna bestående av havsräkor och pasta med en sallad till, till
detta ett gott rosé vin.
Söndag, gick
upp strax efter sex och fixa frukost och sa hej då till frank. Där efter tog
jag mig de 6 sjömilen in till Port St Louis där jag skall gå in i kanalerna. Broöppningen
här sker bara på fasta tider så man får passa de, jag sikta på 8,45 öppningen. Där
efter slussade jag in i kanalen Rhone, i kanalerna har man inte knop och sjömil
utan här är det som på land kilometer i timmen och kilometer på sträckorna, så
från och med nu kommer även jag att använda det när jag beskriver sträckor. Första
slussen är bara en utjämning mellan havet och kanalen så den var på knappt 0,5
meter. Nästa sluss var uppe strax innan Avignon och den lyfte 10 meter, tredje slussen,
som blev den sista denna dag, lyfte 15,5 m, så i dag kom jag upp ca 26 meter
med slussarna, sedan blir det ju några meter till för man tar sig ju uppåt för
floden. Total sträcka i dag blev nästa 100 kilometer och nattstoppet blev
ovanför sista slussen, finns små bryggor både ovanför och nedanför slussarna,
som man kan ligga vid när man väntar på slussen, dessa går dock också bra att
övernatta vid om man kommer på kvällen och går igen på morgonen. Just nu så kör
jag bara på för att tjäna in lite tid som jag har förlorat, så jag tänkte ta
några 12 timmars dagar nu så jag kommer upp ovanför Lyon där de mindre
kanalerna börjar.
Men Nu är
jag iväg och i kanalerna och den nya motorn spinner på fint.
Först slussen in på Rhonen.
Här tar jag mig sakta uppför Rhonen, hade 1-2,5 knops motström hela dagen.
Fel av mig 2-5 km/h.
Här i Arles satt jag vid kanalkanten för två veckor sedan.
Första riktiga slussen.
Min teknik i slussarna, en tamp från fören och en från aktern runt den flytande pollaren och runt mittknapen, blir lättare att hålla, man behöver inte så mycket kraft om man läger ett varv runt knapen.
Så här ser det ut när man är själva i slussen, här skall jag upp 15,5 meter. Slussarna här är 200 meter långa och 12 meter bred, lyfthöjden varierar.
Här är jag uppe och på väg ut.
På en kanalsträcka så gick detta brandbekämpningsplanet ner bakom mig och fyllde på vatten.
Här fulltankad och lyfte strax innan mig.
Finns lite sådana här gamla ruiner också längs kanalen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar