lördag 15 juli 2017

12-14/7
Onsdag, efter frukost så gick jag in och titta på spårningen, var motorn var, den hade inte rört sig från lagret i Montpellier, så då tänkte jag att den kommer inte i dag, då skulle den varit på en turbil nu. Så jag gick för att lasta masten, chauffören från företaget Sleepy som skall köra masten skulle vara här vid 9.30 för att lasta den, tänkte jag kunde hjälpa till med det och samtidigt ha något att göra, efter masterna var lastade stod vi och pratade lite då ringde telefonen och det var motorn som var här, så 11.30 hade vi lastat av den ny motorn och jag gick för att frågade grabbarna som sköter kranen om de möjligen kunde ha en tid över under dagen för att hjälpa mig att sätta i motorn i båten, till min stora glädje hade dom det, kl 14 skulle vi kunna göra det sa dom. Nu blev det bråttom jag hade ju lite och fixa med innan den gick att lyfta i båten, måste kolla att alla mått så de stämmer, förbereda båten och allt annat som behövdes fixas innan. Precis när jag börjat med det så kom de och sa att dom ville flytta båten till mastkranen i stället, då kunde de ta det mellan lite andra saker, sagt och gjort, vi bogserade bort båten till mastkranen och kl 13 lyfte dom i motorn i båten, nu visade sig att jag hade glömt kontrollera ett mått, de främre motorfästena var vända, men då jag stod vid mastkranen så kunde vi bara lyfta upp motorn lite så jag kunde skifta fötterna och under tiden så gjorde de något annat, där efter bara sätta tillbaka den. Efter detta följde en hektisk eftermiddag där allt skulle kopplas ihop och provas, även om motorerna är lika så skiljer det sig lite på givare kablar och några kopplingar, men vid 21 tiden på kvällen starta jag motorn och flyttade båten för egen maskin tillbaka till min plats, allt var dock inte färdig lite smågrejor kvar, men den var igång.

Torsdag i dag börja jag med att beställa frakt hem på den gamla motorn och packa in den så den skulle komma iväg i dag.  Där efter fortsatte jag med den nya motorn hade inte alla givare till att fungera och justering av tomgång mm behövdes, så en tryckgivare för oljan flyttades över från den gamla motorn och jag passa även på att ta generator och startmotor, dom får följa med som reservdelar, där efter blev det några nya kabla och reda ut de som fanns där hamna på rätt ställe. Efter detta var det dags för provkörning, jag körde motorn i ca 1,5 timme på tomgång och där efter 1,5 timme på halvfart, under tiden gjorde jag lite småjusteringar som behövdes, men allt verka fungera nu och det ser ok ut.  Så nu har jag en fungerande motor i båten igen, kan inte beskriva hur skönt det känns.

Fredag, i dag är det 14 juli och allt är stängt i Frankrike även slussarna, dessutom blåser mistralen nu med 15-20 m/s, så i dag kommer jag ingenstans, men det känns bra ändå, för nu är det iallafall bara upp till mig, när jag skall lämna. Den gamla motorn som skulle bli hämtad i går blev det inget av, så nästa bud är nu på måndag, jag har lämnat alla papperna till hamnen och satt in motorn på deras lager, så jag hoppas dom fixar det på måndag, för jag tänker inte vara här då. På kvällen åkte jag, Frank och hans fru Eva in till byn för att fira Frankrikes nationaldag, dom hade en stor uteservering med olika vagnar med mat från olika länder och uppträde i hamnen, en flaska vin kosta 10 euro, så helt ok, det var dock lite blåsigt så man fick hålla i plastmuggarna eller se till att dom var fulla hela tiden. Mistralen skall blåsa här till söndag natt/morgon så jag hoppas komma iväg på söndag morgon, håll tummarna för mig.

Den nya och den gamla motorn.

Här lyfts den från pallen.

På väg i luften.

I båten, nu återstår bara montaget.

Färdigmonterad, här är motorn igång. 
Tänk så många motorbilder det har blivit på de här åren.

 
Eva och Frank.

Långbord med scenen längst fram, vi satte oss ganska långt bak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar