12-14/7
Onsdag, efter
frukost så gick jag in och titta på spårningen, var motorn var, den hade inte
rört sig från lagret i Montpellier, så då tänkte jag att den kommer inte i dag,
då skulle den varit på en turbil nu. Så
jag gick för att lasta masten, chauffören från företaget Sleepy som skall köra
masten skulle vara här vid 9.30 för att lasta den, tänkte jag kunde hjälpa till
med det och samtidigt ha något att göra, efter masterna var lastade stod vi och
pratade lite då ringde telefonen och det var motorn som var här, så 11.30 hade
vi lastat av den ny motorn och jag gick för att frågade grabbarna som sköter
kranen om de möjligen kunde ha en tid över under dagen för att hjälpa mig att sätta
i motorn i båten, till min stora glädje hade dom det, kl 14 skulle vi kunna
göra det sa dom. Nu blev det bråttom jag hade ju lite och fixa med innan den
gick att lyfta i båten, måste kolla att alla mått så de stämmer, förbereda
båten och allt annat som behövdes fixas innan. Precis när jag börjat med det
så kom de och sa att dom ville flytta båten till mastkranen i stället, då kunde
de ta det mellan lite andra saker, sagt och gjort, vi bogserade bort båten till
mastkranen och kl 13 lyfte dom i motorn i båten, nu visade sig att jag hade
glömt kontrollera ett mått, de främre motorfästena var vända, men då jag stod
vid mastkranen så kunde vi bara lyfta upp motorn lite så jag kunde skifta
fötterna och under tiden så gjorde de något annat, där efter bara sätta tillbaka den. Efter detta följde en hektisk
eftermiddag där allt skulle kopplas ihop och provas, även om motorerna är lika
så skiljer det sig lite på givare kablar och några kopplingar, men vid 21 tiden
på kvällen starta jag motorn och flyttade båten för egen maskin tillbaka till
min plats, allt var dock inte färdig lite smågrejor kvar, men den var igång.
Torsdag i
dag börja jag med att beställa frakt hem på den gamla motorn och packa in den så
den skulle komma iväg i dag. Där efter
fortsatte jag med den nya motorn hade inte alla givare till att fungera och justering
av tomgång mm behövdes, så en tryckgivare för oljan flyttades över från den
gamla motorn och jag passa även på att ta generator och startmotor, dom får
följa med som reservdelar, där efter blev det några nya kabla och reda ut de
som fanns där hamna på rätt ställe. Efter detta var det dags för provkörning, jag körde motorn i ca 1,5 timme på tomgång
och där efter 1,5 timme på halvfart, under tiden gjorde jag lite småjusteringar
som behövdes, men allt verka fungera nu och det ser ok ut. Så nu har jag en fungerande motor i båten
igen, kan inte beskriva hur skönt det känns.
Fredag, i dag
är det 14 juli och allt är stängt i Frankrike även slussarna, dessutom blåser
mistralen nu med 15-20 m/s, så i dag kommer jag ingenstans, men det känns bra ändå,
för nu är det iallafall bara upp till mig, när jag skall lämna. Den gamla motorn
som skulle bli hämtad i går blev det inget av, så nästa bud är nu på måndag,
jag har lämnat alla papperna till hamnen och satt in motorn på deras lager, så
jag hoppas dom fixar det på måndag, för jag tänker inte vara här då. På kvällen
åkte jag, Frank och hans fru Eva in till byn för att fira Frankrikes
nationaldag, dom hade en stor uteservering med olika vagnar med mat från olika
länder och uppträde i hamnen, en flaska vin kosta 10 euro, så helt ok, det var
dock lite blåsigt så man fick hålla i plastmuggarna eller se till att dom var
fulla hela tiden. Mistralen skall blåsa här till söndag natt/morgon så jag
hoppas komma iväg på söndag morgon, håll tummarna för mig.
Den nya och den gamla motorn.
Här lyfts den från pallen.
På väg i luften.
I båten, nu återstår bara montaget.
Färdigmonterad, här är motorn igång.
Tänk så många motorbilder det har blivit på de här åren.
Eva och Frank.
Långbord med scenen längst fram, vi satte oss ganska långt bak.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar