söndag 14 maj 2017

9-14/5
Ja, dagarna går, helt plötsligt är det söndag, vad gör jag då om dagarna, jag har fixat med motorn, nya bränslefilter mm och div små fix omkring den, generatorn togs samtidigt av och fick en översyn, har aldrig kontrollerat den och jag vill inte riskera att den går sönder på vägen, två dagar har gått åt till att polera båten, en dag har jag bottenmålat och sedan har vi alla de smådetaljerna som skall fixas, ny sladdar till belysningen i sittbrunnen, kolla att alla lampor och lanternor fungerar, smörja upp bottenventilerna, fixa en ventil inne till ute duschen, skall ju norröver och då kan det finnas en frysrisk, i dag var jag uppe i masten för att sätta på vindgivaren och göra en koll av masten samtidigt, Rick wincha upp mig, han hade en lös motor som man kunde sätta på där winch handtaget sitter, tror jag önskar mig en sådan.
På kvällarna har jag umgåtts lite med resterande båtägarna som är här, jag och Michele har käkat middagar några kvällar ihop och i lördags drog jag ihop en ny grillkväll, vi blev 14 stycken från 7 olika länder, blev många diskussioner och berättelser om olika äventyr som man hade varit med om, tänk vilken nytta man kan ha av en liten grill på båten.
Här blir även varmare och varmare nu, sista dagarna har vi haft 27-29 grader, så tempot har gått ner lite nu.
Jag hoppas att komma i sjön på tisdag, jag påminner Elio varje dag, med att säga till han att på tisdag vill jag i sjön, här gäller det att ligga på lite annars kan det mycket väl bli flera dagar senare, vi är ju i södra Italien. Där ligger även några båtar i vägen som måste flyttas innan han kan ta min, så lite där av att jag tjatar.

Jag har även hunnit planerat lite rutter här framöver och min plan är att härifrån segla bort till Sicilien och staden Cantania, där tänker jag mig ligga några dagar och kanske hyra en bil för att köra runt lite på Sicilien, där efter blir det ut till vulkanöarna väster om Sicilien, Volcano, Lipari och Stromboli. Efter detta så kommer jag att sikta på Napoli, där jag planerar att vara i slutet på denna månad. Där efter så blir det segling längs Italiens kust upp till La Spezia och där tror jag att jag tar mig över till Frankrike och då är vi någonstans i mitten på juni, under andra halvan av juni kommer jag då att segla i Frankrike och jag beräknar att vara i Port Sant Louis runt den 27-28 juni, för att där ta av masten och gå in på Rhone och kanalerna, planeringen där efter pågår och den får jag återkomma med.
En motorbild måste ju med, nu ompysslad och färdig för nya äventyr.

Polerad och bottenmålad, snart sjösättning.

Allt färdigt på däck och i sittbrunnen, bara ratten som fattas.

Härom dagen var här ett litet kryssningsfartyg som la till över dagen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar