torsdag 3 september 2015

31/8
I dag passera jag Messina sundet, som är sundet mellan cilien och fastlandet.
Dagen började med motström och ett oroligt hav som bubblade och var fullt av strömvirvlar, där efter fick jag medström, sedan lite motström, sedan lite medström igen och där efter en motström som efter ett tag tilltog till en kraftig motström, denna vara fram till där det blev lite bredare i sundet och där efter så avtog den. Så skall jag summera det så har jag gjort 8,5 knop som mest och som minst 1 knop och det minsta var ungefär där färjorna lägger till, kan ju säga att det är mera trafikerat än Helsingborg och Helsingör hemma, såg som mest 7 båtar ute i sundet samtidigt. Skall nog vara glad att det var vindstilla i dag, så inte jag hade vinden som också hade påverkat.
Hamn för kvällen blev Roccella Ionica, här blev jag uppmött utanför hamnen och lotsad in, sandförflyttningar gör att hamninloppet slammar igen, så man fick gå närmare land och smyga längs den inre hamnpiren.
1/9
I dag så gick färden till Crotone, för att se om jag kunde få tag i en mekaniker och att få snackat med Elio som har varvet där jag skall lämna båten i vinter.
Ringde och meddela att jag kom i kväll och ställde frågan om möjlighet till mekaniker i morgon, han skulle se om det gick att lösa.
2/9
I dag så har jag väntat på mekaniker halva dagen, som inte kom, har blivit lovad att han skall dyka upp i morgon, så vi får se. Var även inne och pruta på hamnavgiften, man får försöka få ner det så mycket det går ju, vi blev överens om 30 euro natten.
3/9
I dag vid 11.30 tiden så dök han upp mekanikern, men vi blev inte riktigt överens, jag ville att vi bara tog ut motorn på durken och fixa till packboxarna, men han mena på att motorn måste ut ur båten och till hans verkstad och han hade tid först i mitten på nästa vecka, jag sa att motorn inte tas ur båten, vet ju inte när jag får tillbaka den, så det hela sluta med att det inte blev något, just nu i alla fall, håller tummarna att oljeläckaget inte blir mera dom närmsta veckorna.
Har bokat flyg hem i dag, det blir den 30/9 från Rom.
Har varit mycket trixande med det i dag, titta på massor med alternativ, med flyg hit och dit och massa väntetider, men det hela sluta med att jag tar tåget till Rom, bor en natt där och tar flyget hem dagen efter, tar inte mycket längre tid än om jag skulle flyga härifrån hela vägen, hade då fått byten och tillbringat natten på någon flygplats, så en bättre lösning och samtidigt så får jag se något av Italien också under resan upp till Rom.
Så, nu drar jag över till Grekland i ca. två veckor och sedan tillbaka hit igen för uppläggning av båt på land.
Skall bli skönt att komma till öar och ankring igen, är alldeles för varmt att ligga i hamn och inte kund bada, har varit 35 grader nu den sista veckan och det ser inte ut till att bli svalare den närmaste tiden.

Vi får dock se hur det är med tillgången till internet i Grekland, kan bli lite si och så med uppdateringar på bloggen nu några veckor.

Inseglingen i Messinasundet, vindstilla men havet kokar.

En kvart senare, spegelblankt hav.

Tät båttrafik här.

Här gjorde jag en knop och låg mitt för där båtarna skulle lägga till, denna gick ner bakom mig.

Cecilie.

Här en kombination av gammalt och nytt, vägen går där på kanten.

Landskapet börjar plana ut och det är flera sandstränder här.

Ett påbörjat hotell eller bostadsprojekt som inte blev mer.

Lite odlingar på kullarna.

Utsikten från hamnen där jag ligger nu i Crotone.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar