måndag 21 september 2015

18/9
Start kl 06.00 med kurs mot Italien, 80 sjömil och 15 timmar senare angör jag Marina Di Salivoli i mörker, blir mörkt här nu vid 19 tiden nu, då jag varit här tidigare, när jag var på väg till Grekland hade jag koll på hamnen, så ännu en gång lägger jag mig vid fiskebåtarna, här kan man ligga en natt gratis, såvida där inte kommer in en trålare eller något för då kan man kanske behöva flytta på sig.
19/9
Upp 5.30 och iväg 6.00 nu med kurs på Crotone som är min vinterhamnen, så detta är sista sträckan för denna säsong.
Jag angjorde hamn vid 18 tiden, gick direkt till båtvarvet i stora hamnen, tänkte jag kunde ligga där vid kaj till måndag eller tisdag när jag skall upp, här låg redan två andra båtar. Detta blev dock inte långvarigt, ganska omgående kom en tjänsteman och sa att alla vi som låg där måste flytta, för man skulle ta emot en båt med flyktingar där och man behövde hela kajen, så bara till att flytta till småbåtshamnen.

Det är nu andra hamnen som jag varit i där man landsätter flyktingarna som man plockar upp på havet.
Norrsidan på Korfu.

Fiskebåt, en stilla morgon.

Södersidan på ön Nisis Othoni, som jag passera på norrsidan på vägen till Grekland.

Grekiska gästflaggan, strax innan den halas och ersätts av den Italienska.

Solnedgång på Joniska havet.

Soluppgång på Joniska havet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar