måndag 21 september 2015

20/9
Steg upp 06.00 i dag tänkte jag skulle hinna skölja av segel och ta av dom innan ovädret som dom lovat kom, jag han skölja av seglen och rengöra dingen, innan regnet kom, höll på att torka segel när vinden börja öka och det börja regna så, jag fick snabbt rulla in med genua och ta ner med storseglet.
Gick och handla och fixa lite käk i stället, efter ett par timmar kom solen tillbaka och jag kunde torka färdigt seglen och packa ihop dom och dingen, hade allt nere i båten till sen eftermiddag, ganska skönt att få det fixat i dag.
På kvällen kom regnovädret in och det blixtra och ösregna hela kvällen och vinden ökade till kuling.

21/9
I dag har det blåst uppemot 20 m/s och det har ryckt och slitet i båten hela dagen.
Man ligger med två förtöjningar i aktern i land och i fören så finns det fasta förtöjningar i vatten som sitter fast i botten, eller rättare sagt mest troliga i en betongklump eller en kätting, dessa har dock en tendens till att ge efter när det blir lite vind och det kvittar hur hårt man än har försökt spänna den innan så kommer den ändå att slacka.
Gick inte att göra så mycket i båten i dag då allt ryckte och gunga, så jag passa på att gå upp en runda på stan, behövde bla. få mitt italienska telefonkort att fungera igen, tycks sluta fungera emellanåt, visa sig dock att jag behövde ladda om det, tiden hade gått ut, så efter laddning fungera det igen.
På den bryggan där jag ligger nu så har jag en tysk och en fransman vid sidan om mig lite längre bort så ligger där en engelsk och en schweizisk båt, alla trevliga båtgrannar, så en liten internationellt brygga kan man säga.

Vinden skall lägga sig nu under kvällen så i morgon så flyttar jag till varvet.

Storseglet av mellanregnskurarna, här kan man även se förförtöjningen ner i vattnet.

Tvättning av dinge.

Landgångsplankan ute, kan behövas nu när man springer fram och tillbaka med allt,


Segel är av och nerpackade i båten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar