torsdag 10 september 2015

5/9
Blev en översegling med mera vind än dom lovat, men fördelen var att det gick snabbare över, vinden vara till ungefär kl 18 och då, poff, så var den borta, en 45 minuter senare så kom där lite vind igen, men då från andra hållet, det var landbrisen som kom då och denna vara ca 1 timme.
Jag hade siktat på de yttersta öarna men med den vinden och sjön som var, så tyckte jag det inte såg så bra ut att ankra där och överfarten hade gått snabbare än jag tänkt, så jag tog sikta på en ankarevik på norrsidan av ön Korfu i stället, jag var där strax innan 20 lokal tid, dom är en timme före här.
Strax efter 20 så släcker dom lampan här och då vill man gärna ha ankrat innan så man slipper göra det i mörkret. 
6/9
I dag blir det bara en kort etapp till nästa ankarevik.
Har sett ut en i pilotboken, örmos Kalami, en lite mysig vik med taverner in på stranden, så i kväll blev det ett besök inne på tavernan och kvällsmat, jag åt något kött med pomfrits som skulle vara typiskt för Korfu, kändes mera engelskt, men så har ju Korfu också tillhört Storbritannien i början på 1800 talet.
7/9
Fundera på att segla vidare i dag, men kunde inte riktigt bestämma mig var och där jag ligger just nu är ett alldeles perfekt ställe, så jag tror att jag bestämer mig för att stanna en dag till och går upp i byn och tittar en runda i kväll.
8/9
I dag satte jag kurs mot Kerkyra stad, på Korfu, tänkte fylla på vatten och proviantera lite.
Men efter försök i två hamnar och ingen plats, så bestämde jag mig för att gå till Hgoymenitsa, som ligger i en skyddad vik på fastlandet, tänkte ankra utanför staden.
När jag när närmade och såg läget, så tänkte jag om, kanske inte mysigaste stället, så fram med böckerna och sjökort, hittade en liten mysig vik vid staden Mourtos, här kunde jag ligga mellan fastlandet och en av öarna utanför, fanns en liten kanal i mellan med två små ankarevikar.
9/9
I dag blev det Preveza eller rättare sagt Cleopatra marina som ligger på andra sidan av inloppet till Amvrakikos gulfen, fick en motvind hela vägen ner, typiskt att det i dag skall blåsa sydliga vindar annars är den mest vanliga vinden här nord till nordväst.
Skall bli oväder i morgon enligt prognoserna, så får se om jag stannar en dag här och kanske åker in till Preveza och tittar.
10/9
Prognosen ser inte så bra ut i dag så det får bli i hamnen i dag.
Kommunikationen härifrån och in till Preveza är inte den bästa, dom har en båt som går över kl 10 och tillbaka kl 12, annars får man gå 30 minuter till bussen eller ta en taxi, jag missade så klart båten då jag inte hade koll på när den gick, fundera ett tag vad jag skulle göra och bestämde mig för att bara stanna här i hamnen, ligger någon svensk båt till här, skall se om där är någon hemma där, annars är här mycket liv och rörelse, många håller på att ta upp sina båtar nu.

I morgon så blir det in i Amvrakikos gulfen, som är ett litet innanhav, siktar på en ankarevik utanför Vonitsa, får se hur många dagar det blir här i innanhavet, är lite beroende på väderrapporterna, verkar som det skall bli lite ostadigare väder här nu framöver och planen är att vara tillbaka i Crotone den 17/9 för att hinna med allt som skall fixas på båten innan jag åker hem och jag har 4-5 dagars segling tillbaka härifrån.

Öarna norr om Korfu.

Här blev fösta natten i Grekland.

Sundet mellan Albanien och Korfu.

Här ligger jag ankrad nedanför Tervernan.

Utsikten på andra hållet.

Här i staden Kerkyra tänkte jag göra ett hamnbesök, men det smög sig, ligger en hamn här nedanför den gamla fästningen.

Ankareviken i Mourtos.

Kanalen genom.

Kvällsbild, Kan ni se Daphne.

Här ligger jag i dag med utsikt över Preveza

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar