söndag 20 september 2015

11/9
Hade ingen brådska, så lite sovmorgon, fylla vattentankarna och lämna tillbaka duschkortet och få depositionen tillbaka, där efter bar det i väg, fick en medvind på ca 10 m/s så jag satte genuan och segla iväg i 6 knops fart.
Det var ca 10 sjömil till ankringsplatsen som var bakom en ö utanför Vonitsam, när jag kom dit låg redan 7 båtar ankrade där.
På kvällen blev det ett besök i byn och lite snack med två andra båtar.

12/9
Då det skulle blåsa nordliga vindar i dag uppemot 10 m/s så bestämde jag mig för att gå söderöver till ön Meganisi, hade fått tips om fina ankringsvikar där.
För att komma dit behövde jag gå genom kanalen som skiljer Lefkas från fastlandet, här finns en svängbro som öppnas varje hel timme, så det gäller att försöka passa den tiden, så man slipper ligga och vänta en timme, lyckades komma 10 minuter innan öppningen.
Efter kanalen så fick jag en fin medvind, så med 4 knops fart segla jag ner till ankareviken Port Atheni, här hitta jag en fin plats längst in i viken.
Blev även här ett besök på den lilla Tavernan som låg i viken, det är här alla besättningar på båtarna träffas, kom i snack med några engelsmän som precis köpt en båt här, enligt dom för halva priset vad den skulle kostat i England.

13/9
Då jag tyckte det var så fint här och jag ville se lite mera av ön så stanna jag en dag till och gick upp till byn en bit upp på ön, här satt gubbarna och spela kort och hade höga diskussioner om olika saker, jag satte mig på Tavernan intill och tog ett glas vin och titta på.
Kom inte tillbaka till båten fören det blivit mörkt.



Ankring bakom ön utanför Vonitsam, bron in till fastland, gick som vågor upp och ner hela vägen in.

Utsikt från ankarviken i Port Atheni.

Här ligger jag i Port Atheni.

Utsikt norröver från ön Meganisi.

En liten fiskarekyrka.

Ankareviken Port Atheni.

Här sitter gubbarna en söndag i katomeri

Små gränder och i stort sett inga bilar i centrum.

Kanalen mellan fastland och Levkas.

Bron, är en svängbro, med klaffar som fälls upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar