söndag 30 augusti 2015

25/8
Efter ett besök på posten och inhandlande av ett nytt bröd så kasta jag loss och satte kurs mot Capri.
När jag kom fram så var där ganska fullt i den ankareviken jag hade tänkt mig, så jag gick runt till andra sidan vid hamnen, här fanns en plats, så jag kasta ankare här, men det var ganska mycket sjö och det kändes som jag draggade, dvs. att ankaret inte tog ordentligt tag i botten och jag rörde mig, så vid 19 tiden tog jag ett beslut och drog upp ankaret och gick runt till viken på andra sidan, där nu var plats så jag ankra om här.
Här var dock ganska mycket svall så det blev en hel del rullande i båten under natten, man fick ta spjärn mot skotten när man skulle sova.
Nu undrar ni kanske varför jag bara inte gick in i hamnen, men Capri i högsäsong så kan det kosta 200 euro eller mer natten och dom pengarna kan man ju använda till annat.
26/8
I dag så starta jag med ett morgondopp i det 24 gradiga turkosblåa vattnet, härligt att ligga för ankare.
Därefter frukost och sedan upp med ankaret och kurs mot Palinuro.
Jag sikta på en ankarevik bakom udden som jag hade sett ut och hoppades på att det skulle se bra ut när jag kom fram.
Vid 19 tiden var jag framme, då hade alla dagbadarna lämnat viken och där låg 7-8 båtar kvar, blev en perfekt kväll i en liten underbar vik.
27/8
I dag gick jag upp 5.45 satte på kaffe och gjorde i ordning för avfärd, vid 6 tiden så styrde jag ur ut ankareviken och satte kurs mot Vibo Valentia, dit det var ca 86 sjömil.
Jag var framme vid 22.30 tiden, alla hade gått hem i hamnen så jag bestämde mig för att ankra utanför i stället.
28/8.
Steg upp och käkade frukost och gick där efter i i hamnen.
Jag har haft problem med min telefon eller rättare sagt mitt italienska abonnemang sedan Capri, så i dag blev det till att fixa med det och efter tre besök i den lokala radio, tv, elektronikaffären så fungerar det igen, blev även en tvättdag och liten proviantering  i byn.
29/8
I dag så blev det lite städning av båten och motor koll, visade sig att det läckaget av olja jag har haft ett tag har blivit värre, så nog dags att byta två packboxar och då måste motorn ut igen.
Så jag försökte få tag i en mekaniker sådär en lördag, visade sig inte vara helt lätt, men med lite hjälp från hamnen så kom där ner en på eftermiddagen och han tittade och skulle återkomma, lite senare var jag uppe och prata med Angela som sköter kontoret och då var beskedet att på tisdag kunde dom komma, lite länge kanske och ligga här, så jag bestämde mig för att chansa på att det fungerar 3 dagar till för då är jag på andra sidan i Crotone som är den hamn som jag har bokat vinterplats i.
Förhandla även om priset på hamnavgiften här i Vibo Valentia, skulle kosta 65 euro natten, men med kontant betalning blev det 50 euro natten.
30/8
I dag så gick jag till byn Scilla, hade egentligen tänkt gå till Reggio Di Calabria i Messinasundet men Angela avrådde från det, mena på att dom oftast inte har några gästplatser lediga.
Här utanför Scilla har jag ankrat för natten, byn ligger på klippkanterna och har endast en liten fiskehamn, dom har en kyrka precis här ovanför och jag kan höra utomhusmässan som dom håller just nu. Blev även lite fyrverkeri.

I morgon skall jag ta mig genom Messinasundet och hoppas då på att jag får medström och att det inte blåser motvind, kan vara ett rejält blåshål i sundet då det är höga berg på vardera sida.


Capri.

Här var första ankareviken.

Sett akterut.

Här har jag ankrat om på andra sidan.

Utsikt söderöver.

Klassiska bild på sydsidan på ön Capri.

Här hitta jag ankareviken på baksidan av udden vid byn Palinuro

Soluppgång.

Kan ni skymta vulkanön Stromboli där ute i diset.

Solnedgång.

Staden Tropea, ligger på klippkanten.

Kusten ner mot Messinasundet.

Byn Scilla.

Husen ligger hela vägen ner i vattnet.

Kvällsvy från min ankringsplats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar