måndag 24 augusti 2015

22-23/8
Jag låg kvar en dag till, där jag ankrat utanför Napoli och på kvällen rodde jag in och gick en runda på stan och tog en öl i den lokala baren.
På söndagen så drog jag upp ankaret och satte kurs mot Tore del Greco, som låg ca 8 sjömil bort, dvs. strax söder om Napoli, dit kom jag vid halv tolvtiden.
Jag blev inkallad till en brygga av en Ormeggiatori, denna gång fråga jag inte vad det kosta, utan jag skulle i stället se om det gick och göra upp när jag väl låg där och jag skulle jag ju åka upp till Pompeii och detta var en bra utgångshamn för det.

När jag hade förtöjt så tänkte jag sticka iväg med en gång till Pompeii, men mannen i hamnen avrådde från det, han mena på att dom stänger kl 17 och innan du hinner dit, så, han föreslog att det var bättre att ta det dagen därpå, så jag tog hans råd, vi diskuterade även hamnavgiften, denna skulle kosta 80 euro om jag bara låg en natt, om jag var där två, så blev den 70 euro natten och 3 eller fler så fick jag det för 60 euro natten, jag sa att jag skulle fundera på hur många nätter det blev och återkomma.

Utsikten där jag låg ankrad utanför Napoli.

Samma fast vid åt andra hållet.

Detta fortet lå en bit bor vid infarten till hamnen i Napoli.

Här kan man se Vesuvius i bakgrunden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar