onsdag 19 augusti 2015

18-19/8
Resvägen från Nettuno till Ponza blev samma som dagen innan 2 m höga dyningar och ett jäkla rullande, hoppas detta avtar framöver.
Väl framme så möttes jag av en lite paradis ö, med vita klippor och här låg flera hundra båtar ankrade i en ganska långsträckt vik.
Ön är ett populärt turistmål på sommaren och många kändisar och rikt folk åker hit, vilket man även kunde se på lyxjakterna som låg ankrade här.
På romartiden så byggde bla. Augustus en villa här och Caligula´s bror och hans syster Agrippina levde i exil här, efter romartiden så blev det ett pirattillhål till i början på 1800 talet.
Kusten består av kalkstensklippor med grottor i som man kan utforska med båt.
I dag så kom där ett åskoväder in över ön och ankare viken, på bara några minuter så ökade vinden till över 20 m/s och himlen öppna sig, sikten blev knappt 10 meter och det blev lite kaosartat bland båtarna, några fick dra upp sina ankare och gå för att undvika slå ihop med andra båtar några båtar gick ihop, jag hade en som var på väg in i sidan men med bara en halv meters marginal så klar det sig, det hela pågick knappt en timme sedan var det över, men många fick ankra om och några valde att gå någon annanstans.

Det är alltid svårt att säga var de andra båtarnas ankare ligger då man kommer till en ankarevik, speciellt om det som i går var lite vind som snurra runt, då snurrar man oftast bara runt sin ankarkätting och inte runt ankaret och då kan själva ankaret ligga bakom båten, men när det sedan börjar blåsa så rättar båten sig och sträcker kättingen och då är det frågan var dom andra har sina ankare, i mitt fall så placerade jag mig lite i utkanten för att förhindra det, men under kvällen så kom det flera båtar och ankra runt om och då på kvällen så låg vi faktiskt i 90 graders vinkel till var jag hade mitt ankare.

Ön Ponza

Höga klippor och ankarvik nedanför.

Staden Ponza.

Här hitta jag en plats.

Viken vid sidan om staden.

Vy längs viken.

Här kommer ovädret.

En minut senare och efter detta kunde jag inte ta flera foto, hade behövt en vattentät kamera för det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar