lördag 22 augusti 2015

21/8
I dag så tänkte jag gå till en hamn för att proviantera och ev åka in till Napoli, men alla hamnarna runt Napoli är rätt dyra, vi prata 75 Euro och uppåt, så jag hade sett ut en hamn lite utanför och tänkte ta ev tåg eller buss in, när jag kom dit så fanns det 4 olika bryggor och 4 olika som skötte dom, dessa kallas för ormeggiatoris , tog sikte på den första och dom hade plats, jag fråga för säkerhets skull vad det kosta, 60 euro sa dom, nä tyket jag 40 får räcka, nä sa dom då blir det inget, så till nästa han hade bara plats en natt och sedan spred det sig nog att jag försökte pruta, så jag gav upp, tänkte inte betala 60 euro på en svajig flytbrygga långt utan för staden.
Så jag gick in mot Napoli i förhoppningen att kunna hitta en ankarevik nära Neapel i stället.
Väl inne så låg där lite större båtar ankrade utanför en av hamnarna, så jag placera mig där också, helt gratis.

På kvällen så börja dom från katamaranen en bit bort tjoa och tjimma och någon skrek hallå Sverige, det visade sig att det var ett gäng som segla en kompis båt, han hade åkt hem dagen innan, båten hade Amerikansk flagg och dom som var på den var lite här och var från, det var en Norrman, en Libanesiska, som var sambo med ägaren, en Portugis som var kapten, en Italienare och en fransyska, dom bjöd över, så efter en liten dusch, så rodde jag över till dom, blev en trevlig kväll med käk och dricka och mycket prat om allt möjligt. Sicken båt denna katamaran, alla hade var sin hytt och vi satt ute på akterdäck i en stor u-soffa runt bordet.

En av öarna in till Neapel.

Musselodling i en av vikarna.

När jag har rundat denna klippa så ligger Neapel där.

Här kan man skymta Neapel med berget Vesuvius.

Här framme i hörnan hitta jag en ankareplats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar