tisdag 11 augusti 2015

7-9/8
Vi la ut från Pisa hamn på fredagen och satte kurs söder över, vi förde en diskussion om vi skull ankra eller ta en hamn, Per vill gärna ha en hamn med sandstrand vid sidan om, så då tog vi sikte på Marina Di Salivoli, där det även fans sandstrand.
På lördagen provianterade vi och satte där efter kurs mot ön I. D’Elba, jag hade sett ut en fin liten ankare vik och nu var det bara att hoppas på att den inte var full, vi är ju nu mitt i högsäsongen här, väl framme så fanns där plats till oss, strax innanför en 120 m lång lustjakt.
När vi ankrat hissat ankaresegel och lagt dingen i sjön, så tog vi varsin kall öl och njöt av utsikten.
Lite senare så åkte vi in till stranden inne i viken, här fanns det två campingar och en restaurang och en bar, vi satta oss i baren och beställde in var sin kall öl till, Per hade aldrig smakat grappa, så jag övertala han att detta var något som han måste göra innan han åkte hem, så vi beställde in en grappa också till Per, kan inte säga att han uppskatta den precis.
Efter detta åkte vi ut till båten igen och lagade kvällsmat, som, som vanligt avnjöts i sittbrunnen, men denna gång med en fantastisk utsikt och en ljummen kvällsbris.
Söndagen steg vi upp och började dagen med ett morgon dopp i 23 gradigt vatten, där efter frukost.
Vid tiotiden drog vi upp ankaret och satte kurs mot fastlandet igen, vi fundera först på att stanna en natt till, men dom hade lovat åska och regn på måndagen, så vi tyckte det var bästa att röra på oss i dag.
Hamnen för natten blev Talamone, staden har ett gammalt fort som man har restauranger och bostäder i, utöver det så finns det endast några hus utspridda bakom fortet, mycket pittoresk lien by.

Vi tvätta av båten och fick även ta en dusch på däck då toaletterna på land var stängda, där efter gick vi upp till fortet och skulle äta kvällsmat, vi hitta en pizzeria som gjorde stenugnsbakade pizzor, här beställde vi ett bord, som vi skulle få ca 15 minuter senare, efter 25 minuter så hade vi fortfarande inte fått något bord och man började flytta in alla möbler pga. Av det annalkande ovädret, det blev helt svart på himmeln, när man flytta in några bord så fick vi ett bord där inne, Per satte sig där och jag sprang ner till båten och stängde alla luckor som vi hade öppna, när jag kom tillbaka så fick jag sitta precis vid in och utgången till köket och vi hade inte fått in någon meny, då bestämde vi oss för att struntar i det och fixar lite pasta mm i båten.

Bara fantasin sätter stopp för vad man kan bygga båt av.

Seglingen ut från kanalen i Pisa hamn.

Litet soltak på klippan

Ett gammalt fängelse som har haft fängslade maffia medlemmar, på ön I. D’Elba

Här bakom fanns en plats till oss.

Per testar Dingen.

En öl på den lokala baren.

Här har vi ankrat för natten.

Talamone.

Här ligger vi i havet av båtar, man kan skymta den gröna Biminitoppen.

Här väntar vi på vårat bord.