måndag 24 augusti 2015

24/8
I dag så tog jag tåget till Pompeii. Denna stad som begravdes i aska och sten från vulkanutbrotten av Vesuvius år 79 e.kr och var begravd till man i mitten på 1700 talet börja gräva ut den.
Staden har bevarats så väl att den har givet en inblick hur en romersk stad såg ut runt Kristus tid och man har till och med hitta förstenade människor i asklagren, dessa dog förmodligen av de giftiga gaserna som uppstod vid utbrottet.
På kvällen när jag var tillbaka så gjorde jag upp med min ormeggiatori, det blev 100 Euro för två nätter.
Men kan ju säga det att jag hade lite hjälp av att det låg en dansk båt i hamnen och jag fråga vad dom gav, dom var där dock flera nätter, men jag gick på deras pris och sa att jag bara var en fattig svensk seglare, så det gick ju bra.
Passa även på att proviantera lite grönsaker i dag, fick en kasse med 700 g små tomater, 2 paprikor, en vitlök, 2 persikor en gurka och lite blad till tomaterna som han tyckte jag skulle ha till, allt detta för 2 euro.

I morgon bär det av vidare, kanske Capri, får se.

Här gick jag in i staden Pompeii.

Stadshuset.

Torget, centrum i Staden, med Vesuvius i bakgrunden.

En av många gator, man hade både gata och trottoar.

En målning som är över tvåtusen år gammal.

Utställning av de förstenade människorna.

Amfiteater.

Gatuvy.

Krukor mm som man har hitta.

Stadens torg sett från andra hållet.

Samma torg.

Tågstationen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar