söndag 31 juli 2016

27-30/7
Onsdag. På morgonen efter frukosten kasta vi loss och sa hej då, jag skulle väster ut och dom skulle till nästa ö norrut, för att sedan dagen därpå ta sig till hamnen som dom har båten i över vinter och på lördagen skulle dom flyga hem till Sverige.
Jag gick de 11 sjömilen upp till Korfos, en liten stad som ligger i en trevlig lite bukt.
Här kan man antingen ankra, finns ganska gott om plats i viken eller lägga till vid någon av restaurangernas kaj, man kan då gå direkt från båten till bordet på restaurangen, utedelen på restaurangen är längs kajkanten, här fanns även en flytbrygga med plats för 5-6 båtar, den valde jag då där blev ledigt samtidigt som jag kom.
Torsdagen, i dag har jag gått en runda runt i bukten och byn, trevligt litet ställe, har även grejat några timmar med att fylla på vatten, hitta en slang på land som det fanns vatten i, prova och dricka det och det verka vara dricksvatten, men det var så himla varmt vattnet så jag fick låta det rinna i ett par timmar, kom inte mycket ur slangen.
Fredagen. Jag kasta loss vi niotiden och gick de 20 sjömilen upp till Corinth kanalen, försökte prut på avgiften, då jag mena på att man borde ha en tur och retur avgift som då var billigare, men nej, fick betala 172 euro igen. Här verkar dock vara ganska många båtar här som går fram och tillbaka under säsongen, men har båten på väst sidan, men man går över till östra siden och seglar en del av säsongen där och sedan går man tillbaka igen.
När jag kom till Kiato så låg där en segelbåt med australiensk besättning, trodde först att det var samma kille som jag träffa i fjor, vi hade en diskussion om detta och kom fram till att det var det nog inte. Här är fest i stan, dom spela hård rock halva natten i natt.
Lördag. Bestämde mig för att ligga kvar och utforska stan lite, dessutom så är det ju fest i stan. På kvällen gick jag upp på stan, var och titta lite på ett lokalt live band och på en utställning med olika järn föremål som man hade gjort av diverse olika järn saker.

Senare på kvällen blev det en liten lokal restaurang med live grekisk folkmusik, tror dom höll på att spela halva natten där, jag gick dock hem vid ett tiden, mycket trevligt.

Byn Korfos

Här ligger jag vid flytbryggan och har utsikt öster över.

Finns en hel del fiskeodlingar här, det är det man kan skymta i vattnet.

Man ser dessa skelett av hus lite här och var längs kusterna.

Så var det dax igen Corinth kanalen.

Åren sliter på kanalen.

Den är ganska spektakulär med sina höga klippkanter, 78 m på högsta stället.

Här börjar man kunna se andra ändan.

Blir mera platta i slutet på kanalen.

Helgrillad gris, fest.

Ligger en katolsk kyrka nere vid hamnen, så här ser den ut invändigt.

Konst utställning.

Här blev lördagskvällen, man hade dukat på hela gatan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar