onsdag 27 juli 2016

21-24/7
Efter att ha passerat bron vid 22.30 tiden så la jag till på andra sidan för natten, blev en tidigare broöppning denna gången.
Torsdag, i dag så bestämd jag mig först för en lite ö ner i slutet på Evia, var dock lite osäker på om där skulle finnas plats, vi är ju inne i högsäsong nu och jag är nu nere igen i närheten till Aten. Hade en bra vind under dagen så jag bestämde mig för att satsa på Kea i stället, ganska stor och skyddad vik där, så det borde inte vara några problem med platsen.
Väl framme så fanns där gott om plats både vid kaj och för ankring, jag valde att ankra.
Nu är jag ute i Kykladerna, här blåser det i stort sett mellan 20 till 30 knop varje dag under juli och augusti, Meltimen som vinden heter kommer då från norr, vissa dagar blåser det lite mera och då blåser det 40 knop, på nätterna går det oftast ner till 14-16 knop, så det gäller att hitta en bra ankarevik, kan periodvis blåsa 40 knop en hel vecka och som ett danskt par sa till mig, om du skall segla där ute se då till att du har ett bra ankare och mat för minste en vecka med dig, finns många som har blivit inblåsta här och en hel del charter båtar som har lämnats ute på öarna för dom har inte kunnat ta sig tillbaka, men det skall ju sägas att det finns även dagar med lite vind här, men dom är sällsynta i juli och augusti, så egentligen om man skall segla här så är det bättre i september när vinden har börjat lägga sig.
Jag hade väl någonstans mellan 20 och 30 knop dom dagarna jag var där ute, så det har blivit mycket vind sista veckan.
Fredagen så blev det ett litet besök på ön, dom är ju mera kala och sargade öarna här ute, mera sten och inte så mycket växtligheten på dom.
Lördagen, i dag valde jag att gå in mot Peloponnesos igen, skulle börja blåsa ännu mer på söndagen, så jag villa passa på innan.
Var framme vid ankareviken som kallas för ryska bukten på ön Poros, hitta jag en bra plats, precis vide en lite ö, med bara ett hus på.

Söndagen. I dag blev det bra lite snorkling och titta på alla båtar som kom och gick i bukten, kom bla. in en illröd rysk segelbåt från Moskva och ankra vid sidan om mig, några stora lustjakter lite längre bort och massor av charterbåtar.

Ankareviken på Kea.

Man kan här också se att det är betydligt mindre växtlighet på dessa öarna.

Fredag och fullt längs kajen.

Solnedgång på Kea.

Denna kom in sent på kvällen och ankra lite längre ut.

Inloppet mellan Poros och Peloponnesos

Här vid denna lilla ö har jag ankrat, måste vara en av dom mindre öarna i Grekland, fanns ett litet hus på den.

En badstrand med en gammal ruin.

Här kan man skymta staden Poros.

En annan vy av bukten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar